Vind alle informatie die je nodig hebt om te zorgen dat je alles weet wat nodig is om zelf te herstellen met een eigen aannemer.
Ga naar hoofdstuk:
Opstellen offerte
Aannemer aanmelden
Offertetraject
Herstellen van schade
Opleveren
Offertetraject
Opstellen offerte
Als wij uw aanmelding hebben goedgekeurd, mag u offertes indienen voor herstelwerkzaamheden bij aanvragers.
Hoe werkt het?
-
Stap 1
Adviesrapport doornemen en pand inspecteren
U gaat samen met de aanvrager door het pand en bespreekt het adviesrapport.
Het adviesrapport is via de aanvrager of in het aannemersportaal beschikbaar. In het adviesrapport staat onder andere:
- Een uitgebreide beschrijving van de te herstellen schades. Per schade staat of en hoe deze hersteld mag worden.
- Adviezen voor de manier(en) van herstel.
- Verwachte kosten van de herstelwerkzaamheden. De bedragen zijn marktconform.
-
Stap 2
Opstellen offerte
ls duidelijk is wat er moet gebeuren om de schade te herstellen, stelt u een offerte op. Daarvoor gebruikt u ons offertesjabloon.
Als u en de aanvrager willen afwijken van het adviesrapport, onderbouwt u dit in de offerte. Dat doet u bijvoorbeeld als u denkt dat schades op een andere manier hersteld moeten worden. U gebruikt daarvoor onze herstelmatrix. Daarin staan alle standaard herstelwerkzaamheden. In het calculatiemodel ziet u de juiste prijzen. U kunt de herstelmatrixen en calculatiemodellen bekijken.
U vindt alle sjablonen en documenten ook op de pagina Benodigde documenten voor aannemers.
Aanvullende wensen van de aanvrager
Als de aanvrager aangeeft dat hij u ook graag andere werkzaamheden wil laten doen, maakt u daarvoor een aparte offerte. Bijvoorbeeld als de aanvrager een muur wil verplaatsen of een nieuwe keuken wil laten plaatsen. De kosten van deze werkzaamheden zijn voor rekening van de aanvrager. U hoeft offertes voor aanvullende wensen niet te delen met ons.
Tussentijdse betalingen
In de offerte geeft u aan of u wilt werken met tussentijdse betalingen. U stuurt dan voor elke tussentijdse betaling een tussentijdse factuur en opleverrapport. Een tussentijdse betaling kan alleen per één of meer volledig opgeleverde ruimtes. Een ruimte is bijvoorbeeld een woonkamer of slaapkamer.
Als u hiervan gebruik wilt maken, is het dus belangrijk om dit in de offerte aan te geven.
Wij werken niet met voorschotten
Het is niet mogelijk om een voorschot te ontvangen.
Aparte vergoeding voor bijkomende kosten
Bij verbouwen hoort overlast. Dat gaat ook op bij herstelwerkzaamheden na mijnbouwschade. Aanvragers kunnen daar aparte vergoedingen voor aanvragen. Bijvoorbeeld voor overnachtingskosten of opslagkosten. Dit gaat niet ten koste van het budget van maximaal € 60.000 voor herstelwerkzaamheden. U hoeft deze kosten daarom ook niet mee te nemen in de offerte.
-
Stap 3
Offerte door aanvrager laten ondertekenen
U stuurt de offerte eerst naar de aanvrager. Als de aanvrager akkoord is, ondertekent hij de offerte en stuurt de offerte naar u terug. De handtekening van de aanvrager is een voorwaarde voor goedkeuring.
-
Stap 4
Offerte uploaden in aannemersportaal
Upload de offerte in het aannemersportaal.
Als u de voorgestelde prijzen en herstelmethodes uit het adviesrapport overneemt en uw offerte aan onze voorwaarden voldoet, keuren wij uw offerte direct goed. Bij afwijkingen moet de offerte nog door ons worden beoordeeld.
-
Stap 5
Beginnen met herstelwerkzaamheden
Wij sturen ons besluit over de offerte naar de aanvrager. Dat doen we omdat de aanvrager uw officiële opdrachtgever is. Hij zal u informeren over het besluit. Is de offerte door ons goedgekeurd? Dan kunt u beginnen met de herstelwerkzaamheden.
Veelgestelde vragen over offertes
-
De offerte is afgekeurd. Wat nu?
In de besluitbrief naar de aanvrager staat waarom de offerte is afgekeurd. U kunt:
- een nieuwe offerte indienen;
- besluiten om de opdracht niet meer uit te voeren;
- vragen of de aanvrager in bezwaar wil gaan.
-
Gelden bij monumentale panden nog andere eisen voor de aannemer?
Op dit moment nog niet.
-
Wat moet ik doen als de offerte is afgewezen?
Als de offerte niet akkoord is, neemt de zaakbegeleider telefonisch contact met u op om de afwijzing te bespreken. De aannemer kan vervolgens een nieuwe offerte indienen. Daarvoor gebruikt de aannemer een nieuw offertesjabloon. Besluit u of de aannemer om geen nieuwe offerte in te dienen? Dan kunt u eventueel nog een andere aannemer kiezen. Bent u het niet u eens met ons besluit? Bespreek dit met uw zaakbegeleider.
-
Binnen hoeveel tijd moet ik de nieuwe offerte indienen?
Er geldt geen termijn voor het indienen van de nieuwe offerte.