Immateriële schadevergoeding
Aanvragen voor volwassenen
Wilt u een vergoeding voor immateriële schade aanvragen of wilt u een vervolgaanvraag indienen? Bekijk dan hieronder alvast wat u nodig heeft en welke stappen u doorloopt bij een (vervolg)aanvraag.
Quickscan
Voor u start met het invullen van de (vervolg)aanvraag raden wij u aan om de quickscan in te vullen. Met deze quickscan ziet u snel of het voor u zinvol lijkt om een (vervolg)aanvraag te doen. Ook ziet u welke onderdelen een belangrijke rol spelen bij de beoordeling van een aanvraag voor immateriële schade.
Hoe werkt het?
Bekijk de video als u wilt weten wanneer u in aanmerking komt voor een vergoeding en hoe de regeling werkt. Of bekijk hieronder welke stappen u doorloopt bij het doen van een aanvraag.
-
Stap 1
Aanvraag starten
Om een aanvraag voor een vergoeding voor immateriële schade te starten logt u in op Mijn Dossier. Hiervoor heeft u een DigiD nodig. Lukt dat niet? Dan kunt u contact opnemen met ons Serviceloket via telefoonnummer 0800 - 4444 111 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur). Of u kunt iemand in uw omgeving vragen om u te helpen bij de aanvraag.
-
Stap 2
De aanvraag
De aanvraag bestaat uit twee onderdelen. Het eerste deel bestaat uit vier onderwerpen die we bouwstenen noemen. Het tweede deel is een vragenlijst, de Persoonlijke Impact Analyse, met een aantal gesloten vragen. Het derde deel maakt geen onderdeel uit van de aanvraag, maar van de beoordeling. Hiervoor hoeft u niets te doen.
Het invullen van een aanvraag duurt gemiddeld ongeveer 30 minuten. We hebben al zoveel mogelijk gegevens voor u ingevuld. Deze gegevens kunt u controleren en eventueel aanpassen. U heeft ongeveer 15 minuten nodig om de vragenlijst (de Persoonlijke Impact Analyse) in te vullen. Het invullen van deze vragenlijst is niet verplicht. U kunt in de aanvraag aangeven of u deze wel of niet wilt invullen.
De vervolgaanvraag
Als u een vervolgaanvraag indient dan doorloopt u dezelfde stappen als bij de eerste aanvraag. Nadat u de vervolgaanvraag heeft ingediend bekijken we of er ten opzichte van ons eerdere besluit omstandigheden zijn veranderd. Daarbij wordt uw huidige situatie opnieuw beoordeeld aan de hand van de bouwstenen eventueel aangevuld met de Persoonlijke Impact Analyse.
Als u al € 5.000 heeft ontvangen is het niet zinvol om een vervolgaanvraag in te dienen, want de maximale vergoeding voor immateriële schade is € 5.000,- (met uitzondering van maatwerksituaties).
Bij het beoordelen van uw (vervolg)aanvraag nemen wij alleen toegekende schademeldingen mee. Omdat u alleen een vervolgaanvraag kunt indienen als u minimaal 12 maanden geleden een besluit op uw aanvraag of bezwaar heeft ontvangen raden we u aan om te wachten met doen van een vervolgaanvraag als u nog een lopende fysieke schademelding heeft. Zo voorkomt u dat u 12 maanden moet wachten voordat u weer een vervolgaanvraag kunt indienen en deze schademelding wordt meegenomen.
Deel 1: de feitelijke gegevens over uw situatie (bouwstenen)
Controleer of de gegevens over uw adres, de veiligheid, de omvang van de schade en de doorlooptijd van de afhandeling kloppen. Pas en/of vul deze aan als dat nodig is. Voeg eventueel bewijsstukken toe. Dat is soms nodig als u gegevens heeft aangepast. Dit deel van de aanvraag bepaalt in grote mate of u in aanmerking komt voor een vergoeding.
Meer informatie over bouwstenen
Deel 2: de vragenlijst
Door deze vragenlijst in te vullen geeft u aan hoe u de gevolgen van de aardbevingen heeft ervaren. De vragenlijst bestaat uit negen gesloten vragen, die gaan over deze drie onderwerpen:
- Hoe het met u persoonlijk gaat, bijvoorbeeld of u veel piekert of slecht slaapt.
- De manier waarop u omgaat met ingrijpende gebeurtenissen en de invloed daarvan op uw dagelijks leven, bijvoorbeeld het werk en hobby’s.
- De invloed van de bevingen op uw sociale contacten, zoals dat met familieleden, vrienden en buren.
Het is niet verplicht om de vragenlijst in te vullen, maar we raden u wel aan om de vragenlijst in te vullen. Deze telt bij de beoordeling minder zwaar mee, maar kan de hoogte van een eventuele vergoeding wel positief beïnvloeden.
Vragenlijst bij een vervolgaanvraag
Als u bij uw eerste aanvraag de vragenlijst heeft ingevuld is en er voor u niets is veranderd in de feiten of omstandigheden hoeft u bij het doen van een vervolgaanvraag de vragenlijst niet opnieuw in te vullen. Als u besluit de vragenlijst wel opnieuw in te vullen dan nemen wij de uitkomst mee in de beoordeling van de vervolgaanvraag. Als de uitkomst van uw vragenlijst anders dan de uitkomst bij de eerdere aanvraag dan nemen wij de hoogste uitkomst mee.
Deel 3: Gelijktrekken vergoedingen binnen huishoudens
Het derde deel maakt geen onderdeel uit van de aanvraag, maar van de beoordeling. Bij de beoordeling van uw aanvraag kijken we naar het eventueel gelijktrekken van vergoedingen binnen huishoudens. Hiervoor hoeft u niets te doen. Wij beoordelen automatisch of u recht heeft op een hogere vergoeding omdat iemand binnen uw huishouden(s) een hogere vergoeding heeft ontvangen. Op deze pagina vindt u meer informatie over het gelijktrekken van vergoedingen binnen huishoudens.
Aanvraag indienen
U hoeft uw aanvraag niet direct in te dienen. U kunt op elk moment uw gegevens opslaan en stoppen. Als u vervolgens opnieuw inlogt, kunt u verdergaan waar u gebleven was.
Let op: als u een aanvraag start maar nog niet indient, dan bewaren wij deze 90 dagen. Als u na 90 dagen de aanvraag nog niet heeft ingediend dan verwijderen wij de conceptaanvraag en kunt u een nieuwe aanvraag starten.
-
Stap 3
Besluit
Op basis van alle gegevens gaan wij aan de slag met de beoordeling van uw aanvraag. Wij beoordelen alle gegevens en waar nodig vragen we om aanvullende informatie. Onze beslissing leest u in een brief. Daarin leggen we ook uit hoe we tot onze beslissing zijn gekomen. Hiermee is het primaire proces afgehandeld.
-
Stap 4
Bezwaar
Als u het niet eens bent met ons besluit, dan kunt u bezwaar maken. Dat kan via Mijn Dossier of per post. Dit moet binnen zes weken nadat u het besluit ontvangt. In de besluitbrief, staat hoe u bezwaar maakt.
Hoe gaan wij om met uw informatie?
We begrijpen dat deze aanvraag heel persoonlijk is. Vanzelfsprekend nemen wij passende maatregelen bij het opslaan en gebruiken van uw gegevens. In onze privacyverklaring vindt u meer informatie over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan, op welke grond(en) uw persoonsgegevens worden verwerkt en over uw rechten. Uw persoonsgegevens zijn altijd beveiligd en worden niet langer bewaard dan nodig.
Vragen of hulp nodig?
Heeft u vragen over de regeling of hulp nodig bij het doen van een aanvraag? Neem contact met ons op 0800 4444 111. Dat kan van maandag t/m vrijdag, van 8.00 tot 17.30 uur.
-
Hoe werkt de aanvraag als ik zowel huurder als eigenaar ben geweest?
Wij hebben de adressen waar u heeft gewoond vanaf 16 augustus 2012 al voor u ingevuld. Per adres staat daarbij of u eigenaar was of niet. Huurt u een woning? Dan hebben wij ingevuld dat u geen eigenaar bent/was. Als deze informatie niet klopt, dan kunt u dit aanpassen. U kunt straks in de aanvraag per woning aangeven of u eigenaar was of dat u de woning huurt of huurde.
-
Wat kan ik doen als ik een document moet toevoegen dat ik niet heb?
Soms gebeurt het dat er informatie ontbreekt of niet klopt. U kunt dan zelf deze gegevens toevoegen of verbeteren. In sommige situaties vragen we u om een document toe te voegen. Bijvoorbeeld een document over een schadevergoeding aan uw woning. Of een document over een acuut onveilige situatie (AOS).
Mogelijk heeft u dat document niet. U kunt dan ons Serviceloket bellen op 0800 4444 111 (gratis nummer). Zij helpen u hier dan bij.
-
Wanneer is er sprake van sloop/nieuwbouw?
Er is sprake van versterking als uw woning door de NCG (of een andere instantie) als onveilig is beoordeeld en in opdracht van de NCG (of een andere instantie) versterkt moet worden. U hoeft hiervoor zelf in eerste instantie geen gegevens aan te leveren. Houd er wel rekening mee dat onderdeel zijn van het versterkingsprogramma van de NCG niet hetzelfde is als versterking. Er wordt eerst door de NCG gekeken in hoeverre de woning veilig is en daarna wordt beoordeeld of er versterking nodig is. Om te beoordelen of er sprake is van versterken of sloop/nieuwbouw gebruiken wij de gegevens die wij van de NCG ontvangen.
Als uw woning in eerste instantie onveilig is verklaard, gaan we daarvan uit bij de herbeoordeling.Als u na het indienen van uw eerste aanvraag voor immateriële schade te maken krijgt met versterking of sloop/nieuwbouw hoeft u niets te doen. Wij vullen uw vergoeding automatisch aan. U krijgt vanzelf bericht. Op deze pagina kunt u meer hierover lezen.