Verder naar inhoud

Herstel met eigen aannemer

Offerte

Als de aannemer wordt geaccepteerd, krijgt hij daarover een besluit. In het aannemersportaal staan dan de opdracht en het adviesrapport van de woning waar hij voor is aangemeld. Samen met de aannemer loopt u het adviesrapport door. De aannemer stelt op basis hiervan een offerte op.

Hoe gaat het aanvragen van een offerte in zijn werk?

Als de aannemer de opdracht accepteert, maakt hij een offerte op voor de herstelkosten. We vergoeden alleen herstel van schades die beschreven staan in het adviesrapport en waarvoor is vastgesteld dat zij voor vergoeding in aanmerking komen. In het adviesrapport staan ook: 

  • Adviezen voor de manier(en) van herstel;
  • Verwachte kosten van de herstelwerkzaamheden.  
  • Andere schades die niet voor vergoeding in aanmerking komen. Dat staat er dan bij. 

De aannemer kan het adviesrapport overnemen als offerte. De offerte wordt dan direct goedgekeurd door het IMG. Afwijkingen moeten worden onderbouwd. Bijvoorbeeld als de aannemer een andere oplossing voor herstel kiest, of als er meerwerk nodig is. 

Als er nieuwe schades zijn geconstateerd in de offertefase, kunnen deze in een bijlage van de offerte worden vermeld. De aannemer voegt dan foto’s en een calculatie toe. 

Offertesjabloon 

De afspraak is dat de aannemer het offertesjabloon gebruikt. Uw aannemer kan dit sjabloon vinden in het aannemersportaal en op onze website. In de offerte beschrijft de aannemer de herstelwerkzaamheden en de kosten. Hij vermeldt daarbij of er afwijkingen zijn. Als de aannemer afwijkt van het adviesrapport, moet dit worden onderbouwd. Zowel u als de aannemer ondertekent de offerte. 

Aannemer uploadt offerte in aannemersportaal 

Daarna plaatst de aannemer de offerte in het aannemersportaal. De offerte is meteen zichtbaar in Mijn dossier. Als de aannemer het adviesrapport heeft overgenomen, wordt de offerte direct goedgekeurd. Als de aannemer afwijkt van het adviesrapport beoordelen wij of de afwijkingen en prijzen redelijk zijn, en onder de maximale vergoeding vallen.  

Besluit 

U ontvangt van ons het besluit op de offerte. Deze ontvangt u per post of digitaal in Mijn dossier. U informeert de aannemer vervolgens over het besluit. 

Aparte vergoeding voor bijkomende kosten 

Ontvangt u herstel, dan ontvangt u automatisch een vaste eenmalige en finale vergoeding ter hoogte van € 2.000 voor alle bijkomende kosten, materiële gevolgschade en overlast. Als wij akkoord gaan met de herstelwerkzaamheden, dan maken wij dit bedrag direct aan u over. Deze vergoeding staat dus los van de herstelwerkzaamheden en het maximale herstelbudget van € 60.000 zelf.   

Is het niet mogelijk om thuis te blijven? Dan is er ook een vergoeding mogelijk voor overnachtings-, reis-, verhuis- en opslagkosten. Deze kosten vallen buiten de eenmalige vaste vergoeding en finale vergoeding van € 2.000. De kosten verschillen per situatie en moet u apart aanvragen.

  • Vergoedt het IMG kosten die voorgeschoten zijn aan de aannemer?

    Nee, dat is niet mogelijk. Kunt u vanwege een onveilige situatie niet wachten met herstel? Meld een acuut onveilige situatie (AOS) meteen bij ons. Is de situatie veilig en wilt u herstellen met eigen aannemer? Dan moet u wachten tot wij verder gaan met uw aanvraag. U ontvangt van ons bericht. Pas wanneer u herstel met eigen aannemer is toegekend, mag de aannemer een offerte opstellen. Wij nemen dit besluit, nadat u definitief voor deze manier van schadeafhandeling heeft gekozen.

  • Ik wil mijn adviesrapport delen met de aannemer. Kan ik een fysieke kopie ontvangen?

    U kunt die opvragen bij uw zaakbegeleider.

  • Wat moet ik doen als de aannemer het herstel niet wil uitvoeren?

    U zult dan opnieuw een aannemer moeten kiezen. Het is raadzaam om eerst contact op te nemen met een nieuwe aannemer om de herstelzaak te bespreken en te informeren of de aannemer de herstelwerkzaamheden kan en wil uitvoeren.

  • Wat moet ik doen als de offerte is afgewezen?

    Als de offerte niet akkoord is, neemt de zaakbegeleider telefonisch contact met u op om de afwijzing te bespreken. De aannemer kan vervolgens een nieuwe offerte indienen. Daarvoor gebruikt de aannemer een nieuw offertesjabloon. Besluit u of de aannemer om geen nieuwe offerte in te dienen? Dan kunt u eventueel nog een andere aannemer kiezen. Bent u het niet u eens met ons besluit? Bespreek dit met uw zaakbegeleider.

  • De offerte is akkoord bevonden, wat gebeurt er nu?

    Als de offerte is goedgekeurd, kan de aannemer starten met de herstelwerkzaamheden.

  • Mijn aannemer wil werken met tussentijdse betalingen. Kan dat?

    Ja, dat kan onder bepaalde voorwaarden. In het offertesjabloon staat uitgelegd hoe dat werkt. Belangrijk om te weten is dat dit alleen per ruimte/verschillende ruimtes kan. Wij vragen tussentijdse opleverrapporten voor deze ruimte(s).

  • Ik heb nog geen besluit ontvangen, kan ik dan nog een nieuwe offerte indienen?

    Nee, dat is niet mogelijk. Heeft de aannemer een fout gemaakt? Dan kan hij contact opnemen met uw zaakbegeleider. De offerte wordt afgewezen, zodat de aannemer een nieuwe offerte kan indienen.

  • Binnen hoeveel tijd moet ik de nieuwe offerte indienen?

    Er geldt geen termijn voor het indienen van de nieuwe offerte.

  • Waarom krijg ik het besluit, en niet de aannemer?

    U bent de opdrachtgever van de aannemer en daarmee voor ons het aanspreekpunt.