Veelgestelde vragen

De Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen

  • Hoe is de Commissie samengesteld en wie zijn de voorzitter en de leden?

    De voorzitter van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen is de heer prof.mr. B.P.M. (Bruno) van Ravels. Zijn plaatsvervanger is de heer prof. mr. S.C.J.J. Kortmann. 

    De Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen bestaat uit twee deelcommissies:

    De deelcommissie mijnbouwschade besluit over aanvragen tot schadevergoeding en eventuele overlastvergoedingen.

    Leden: 
    - De heer prof.mr. B.P.M. (Bruno) van Ravels (voorzitter)
    - De heer prof. mr. S.C.J.J. Kortmann (plaatsvervangend voorzitter)
    - De heer mr. M.Tj. Bouwes
    - Mevrouw mr. G.M. van den Broek
    - De heer ing. J.C. de Pagter

    De deelcommissie bezwaar besluit over bezwaren die worden ingediend tegen de besluiten van de deelcommissie mijnbouwschade.

    Leden:
    - De heer mr. W. van de Wetering (voorzitter)
    - Mevrouw mr. M.L.J.C. van Emden-Geenen (plaatsvervangend voorzitter)
    - De heer ing. J. van Dijk

    De deelcommissie bezwaar wordt bijgestaan door de commissie advisering bezwaarschriften, die advies geeft over de ingediende bezwaren.

    Leden:
    - De heer mr. T.G. Drupsteen (voorzitter)
    - De heer mr. H.F.M. Hofhuis (plaatsvervangend voorzitter)
    - De heer ir. M.A.M. Beljaars
    - De heer mr. R.C. Verschuur

    Vanaf de webpagina met de samenstelling van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen kunt u ook doorklikken naar de persoonlijke beschrijvingen van de leden.

  • Wat ziet de Commissie als haar belangrijkste taak?

    De Commissie moet voortvarend, ruimhartig, rechtvaardig en onafhankelijk besluiten over aanvragen tot schadevergoeding. Met deze woorden staat het ook beschreven in het Besluit mijnbouwschade Groningen waarmee de minister van Economische Zaken en Klimaat de Commissie heeft opgericht. 

  • De Commissie wordt geacht 'voortvarend' te zijn. Waaraan gaan we dat zien?

    Vooral in de uitgesproken bedoeling van de Commissie om het grootste deel van de aanvragen zo snel mogelijk af te handelen en in ieder geval binnen de maximale termijnen die de Commissie in de voorlopige werkwijze heeft neergelegd.

    Aan de ene kant wil de Commissie zo snel mogelijk werken, dus zal ze er alles aan doen om elke stap in de procedure ten minste te zetten binnen de tijd die er voor staat. Aan de andere kant moet onder ogen worden gezien dat er zeer veel aanvragen zijn en dat iedere aanvraag de aandacht nodig heeft die de individuele aanvrager verdient. Daarvoor is ook nodig dat er voldoende gekwalificeerde, onafhankelijke deskundigen beschikbaar zijn om de aanvragen goed te kunnen beoordelen. Bovendien moeten mensen wel voldoende ruimte en tijd hebben om hun eigen visie op de zaak te geven. Dat is noodzakelijk met het oog op goede rechtsbescherming tegen de overheid waarvan de Commissie nu eenmaal deel uitmaakt.

    We verwachten dat de Commissie in de meeste gevallen binnen de maximale termijnen kan handelen en beslissen. Als het langer duurt, zal dat om een goede reden moeten zijn. Bijvoorbeeld als een zaak ingewikkeld is of als de aanvrager meer tijd nodig heeft om zijn belang goed te kunnen behartigen.

  • Waarin komen de onafhankelijkheid en de onpartijdigheid van de Commissie tot uitdrukking?

    Om voor benoeming in aanmerking komen moesten de leden voldoen aan de in het Besluit opgenomen eisen van deskundigheid en onafhankelijkheid. Bij de benoeming is ook aandacht besteed aan de eventuele betrokkenheid van de leden bij de aardbevingsproblematiek in Groningen.

    Met het oog op de onafhankelijkheid van de leden zijn de leden niet benoemd door de minister van Economische Zaken en Klimaat, maar door de minister van Rechtsbescherming. 

    De minister van Economische Zaken en Klimaat mag de Commissie niet voorschrijven wat ze in individuele gevallen moet doen.  Ook van anderen mag de Commissie geen instructies verlangen of ontvangen die op een individuele zaak betrekking hebben. De commissie zal er goed op letten dat de NAM geen invloed heeft op haar beslissingen.

    Hetzelfde geldt voor de adviseurs die de Commissie inschakelt om te adviseren over de beslissing op de aanvraag. Iedere aanvrager kan het cv van deze adviseurs inzien. Ook is er een verklaring beschikbaar waaruit blijkt dat de in te schakelen adviseurs geen zakelijke of persoonlijke banden hebben met de NAM, het Centrum Veilig Wonen of de minister van Economische Zaken en Klimaat.

  • In het Protocol Mijnbouwschade wordt ook gesproken van een ruimhartige en rechtvaardige afhandeling van schade. Hoe gaat de Commissie daarmee om?

    Ruimhartigheid en rechtvaardigheid zijn begrippen die zowel in de te volgen procedure als in de te nemen beslissing over schadevergoeding van belang zijn. 

    In de procedure is er bijvoorbeeld extra aandacht voor de mensen die een schadevergoeding aanvragen. Zo krijgt iedere aanvrager een zaakbegeleider toegewezen die de aanvrager, als hij dat wil, extra uitleg en informatie kan verschaffen. Ook het feit dat de Commissie onpartijdige adviseurs inschakelt die onafhankelijk van de Commissie advies geven over de te nemen beslissing is een vorm van ruimhartigheid waarmee aan de belangen van de aanvrager wordt tegemoet gekomen. In een gewone civielrechtelijke procedure gebeurt dit niet. Wanneer een aanvrager het niet eens is met het besluit van de commissie krijgt hij een deskundige toegewezen die hem in de bezwaarprocedure kan bijstaan.

    Ook in haar beslissingen kan de Commissie ruimhartig en rechtvaardig optreden. Belangrijk is het bewijsvermoeden. Vanzelfsprekend kan ook ruimhartigheid worden betracht door rekening te houden met ieders persoonlijke situatie en met de bijzondere omstandigheden van ieder geval. 

    Het bewijsvermoeden houdt in dat de Commissie er in beginsel van uit gaat dat fysieke schade aan een gebouw die naar haar aard veroorzaakt zou kunnen zijn door bodembeweging in het Groningenveld een gevolg is van de mijnbouwactiviteiten. Een oordeel in een individueel geval dat dit vermoeden geen stand houdt moet goed worden onderbouwd. Wanneer een deskundige tot de conclusie komt dat de schade niet is veroorzaakt door mijnbouwactiviteiten, kan de Commissie een tweede advies vragen van een andere deskundige.

  • Hoe zorgt de Commissie ervoor dat de Staat zijn zorgplicht nakomt en de Groningers weer vertrouwen krijgen in de overheid?

    Als het goed is, zal de Commissie bijdragen aan de zorgplicht van de Staat door haar taak zo goed mogelijk uit te voeren. Als dat goed verloopt, draagt dat hopelijk ook bij aan het vertrouwen van mensen in de overheid.

  • Hoe zorgt de Commissie dat de afhandeling van schade eenvoudiger en duidelijker wordt, zoals veel Groningers wensen?

    De Commissie gaat zelf besluiten nemen over de aanvragen tot schadevergoeding. Ook door goed te communiceren wil de Commissie de procedure zo eenvoudig mogelijk maken. Een extra middel is de vereenvoudigde behandeling waarmee de Commissie relatief eenvoudige zaken sneller kan afhandelen dan in de gewone procedure.

    Ook bij aanvragen voor schadevergoeding waarvoor de Commissie niet bevoegd is, kan ze soms toch helpen, namelijk door ook daarbij een zaakbegeleider toe te wijzen. Hoe dan ook is de zaakbegeleider een belangrijk middel. De Commissie kan zaken niet minder complex maken, maar mensen wel de ondersteuning bieden om de zaak tot een goed einde te brengen.

  • Wie kan bij de TCMG terecht met een aanvraag voor de vergoeding van schade?

    Personen en ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf kunnen een aanvraag tot schadevergoeding indienen bij de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen. Een aanvraag tot schadevergoeding aan bijna alle gebouwen wordt door de Commissie in behandeling genomen. Ook agrarische bedrijven kunnen een aanvraag indienen bij de Commissie. Het grootbedrijf kan geen beroep op de TCMG doen.

    Onder de gebouwen waarvoor een aanvraag tot vergoeding van de schade bij de Commissie kan worden ingediend, vallen ook monumenten en karakteristieke en beeldbepalende gebouwen. Uitgezonderd van de werkzaamheden van de Commissie zijn industriegebouwen en infrastructurele werken.

  • Hoe verhoudt de Commissie zich tot de ondersteunende organisatie en hoe onafhankelijk is de Commissie dan?

    Op 31 januari 2018 besloot de minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) tot de oprichting van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), een onderdeel van EZK, heeft toen in korte tijd de ondersteunende organisatie voor de Commissie opgetuigd. Sinds de start van de Commissie op 19 maart 2018 valt de organisatie nu geheel onder de verantwoordelijkheid van de Commissie zelf.

  • Hoe verhoudt de Commissie zich tot andere organisaties en andere regelingen met betrekking tot schade door mijnbouw?

    De Commissie wordt ‘tijdelijk’ genoemd, omdat de minister van Economische Zaken en Klimaat toewerkt naar een permanent Instituut Mijnbouwschade. Waarschijnlijk gaat dat instituut ook taken vervullen die nu door andere instanties worden gedaan, maar wel samenhangen met de schade door mijnbouwactiviteiten in Groningen en Norg. 

    Tot die tijd heeft de Commissie de opdracht om te besluiten over aanvragen tot schadevergoeding ingediend sinds 31 maart (12:00 uur) 2017. Ook legt de Commissie zaken voor aan de Nationaal Coördinator Groningen, als een adviseur oordeelt dat de woningen of opstallen in aanmerking komen voor versterking.

  • Hoe stelt de Commissie in haar werkwijze de mens centraal?

    De Commissie beoordeelt elk geval individueel, dus met oog voor ieders persoonlijke situatie. Iedereen die een aanvraag tot schadevergoeding doet, krijgt bijvoorbeeld ook een zaakbegeleider die de aanvrager kan ‘ontzorgen’. Dat is nieuw in de praktijk rond de afwikkeling van schadeclaims.

    Verder zal de Commissie zo goed mogelijk communiceren: we willen mensen zorgvuldig op de hoogte houden en steeds een realistisch beeld geven van de stand van zaken.

  • Hoe gaat de Commissie bijdragen aan openheid en transparantie?

    Het Nederlandse bestuursrecht stelt hoge eisen aan openheid en transparantie bij bestuursorganen. De Commissie vindt dat het ook tot haar taak behoort om open, eerlijk en realistisch te communiceren over wat ze doet. Uiteraard wel zonder de privacy van aanvragers aan te tasten.

    Daarom zal de Commissie geregeld kerncijfers over haar prestaties en over de stand van zaken publiceren op haar website. Zo zal iedereen steeds zelf kunnen zien hoeveel aanvragen tot schadevergoeding er zijn en hoeveel beslissingen er zijn genomen. Ook over andere mogelijke relevante gegevens zal de Commissie actief communiceren.

    De Commissie heeft bovendien afgesproken dat alle commissieleden een overzicht van hun loopbaan, functies en nevenfuncties publiceren op deze website.

  • In welke gebieden is de Commissie actief?

    De Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen behandelt alle schadeaanvragen die gerelateerd zijn aan beweging van de bodem als gevolg van de aanleg of de exploitatie van het Groningenveld of als gevolg van de gasopslag Norg.

  • De voorzitter is ook lid van de Raad van State. Heeft hij invloed op mijn dossier als ik in beroep ga tegen het besluit?

    Bruno van Ravels is voorzitter bij de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen. Hij heeft tijdens het bekleden van dit voorzitterschap al zijn werkzaamheden voor de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State tijdelijk neergelegd. Het betekent dat hij later, nadat hij zijn voorzitterschap van deze commissie heeft beëindigd, zijn werk als staatsraad weer vervolgt. Hij wil en mag dan op geen enkele manier bemoeienis hebben met uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak die over besluiten van de commissie gaan. 

     

Het nieuwe schadeprotocol

  • Wat verandert er met het nieuwe schadeprotocol?

    De provinciale en gemeentelijke bestuurders in Groningen hebben overeenstemming bereikt met het kabinet over een nieuwe aanpak om de schade af te handelen.

    Er is een Besluit Mijnbouwschade Groningen met een bijbehorend Protocol Mijnbouwschade Groningen opgesteld. Het  Besluit en het Protocol gaan vanaf 19 maart 2018 in.

    Met het Besluit is de NAM teruggetreden uit de schadeafhandeling. De NAM heeft ook geen rol gespeeld bij het opstellen van het schadeprotocol dat onderdeel uitmaakt van het Besluit. De bewoner komt niet meer tegenover de NAM te staan.

    De schadeafhandeling zal onafhankelijk van de NAM en onder verantwoordelijkheid van de overheid gaan plaatsvinden. Een tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen wordt ingesteld om aanvragen tot vergoeding van schade als gevolg van de gaswinning in Groningen te behandelen. 

  • Wat betekent het nieuwe schadeprotocol voor u?

    Dat hangt af van het moment waarop u schade heeft gemeld:

    A. U heeft een nieuwe schademelding: vanaf 19 maart 2018 kunt u terecht bij de Commissie. De website, een telefoonnummer en het fysieke loket waar u dan naar toe kunt, worden voor 19 maart bekend gemaakt, via deze website. Tot die tijd kunt u nog terecht bij het Centrum Veilig Wonen (CVW). De meldingen die u na 31 maart 2017, 12:00 uur heeft gedaan en tot 19 maart bij het CVW doet, worden door de Commissie overgenomen.

    B. U heeft na 31 maart 2017, 12:00 uur een schademelding bij het CVW gedaan: deze meldingen worden overgenomen door de Commissie. U hoeft zelf niets te doen, er wordt contact met u opgenomen door de Commissie.

    C. U heeft voor 31 maart 2017, 12:00 uur een schademelding bij CVW gedaan en bent nog in procedure: Voor schademeldingen gedaan voor 31 maart 2017, 12:00 uur is afgesproken dat NAM een ultieme poging zal doen om deze voor 1 juli naar tevredenheid van bewoners af te handelen. Dit betekent niet dat alle geclaimde schade te allen tijde overal volledig wordt vergoed, maar wel dat de NAM werkt aan een oplossing. Deze gevallen blijven in behandeling bij de NAM en het CVW.

    Meldingen die op 19 maart 2018 in behandeling zijn bij de arbiter worden nog door de arbiter afgehandeld. U kunt er voor kiezen om de procedure bij de arbiter te stoppen en u aan te melden bij de Commissie. De Commissie handelt verder geen zaken af die voor 31 maart 2017, 12:00 uur zijn gemeld, tenzij de Commissie gebruikmaakt van de hardheidsclausule om onbillijke situaties te voorkomen. U kunt de Commissie vragen dit te doen, de Commissie beslist hierover.

  • Hoe is het nieuwe protocol tot stand gekomen?

    Het nieuwe schadeprotocol is in samenwerking met regionale bestuurders tot stand gekomen. De maatschappelijke organisaties hebben de bestuurders geadviseerd. Het protocol is gebaseerd op de vier pijlers:

    1. Verantwoordelijke staat

    De afhandeling van schademeldingen wordt voortaan volledig publiekrechtelijk uitgevoerd. De NAM heeft geen plaats in dit systeem. Tussen de staat en de NAM is een overeenkomst afgesloten over de vergoeding van de kosten die de staat maakt bij de afhandeling van schades.

    2. Rechtvaardige schadebepaling

    Uitgangspunt van het protocol zijn de normen voor vergoeding van schade op basis van het Burgerlijk Wetboek, waaronder artikel 6:177a van het Burgerlijk Wetboek waarin het bewijsvermoeden gaswinning Groningenveld is vastgelegd. Dat betekent dat wordt vermoed dat de bevingsschade is veroorzaakt door gaswinning.

    3. Menselijke maat

    Alle meldingen van schade worden door de Commissie individueel behandeld en inhoudelijke beoordeeld, ongeacht de omvang of geografische locatie. Aan elke schademelding wordt een zaakbegeleider toegewezen.

    4. Onafhankelijk

    De Commissie functioneert niet alleen onafhankelijk van de NAM, maar ook onafhankelijk van het kabinet en decentrale overheden. De Commissie maakt gebruik van onafhankelijke deskundigen die voldoen aan door de Commissie vast te stellen kwaliteitseisen.

  • Wat is het gebied waarvoor het nieuwe schadeprotocol van toepassing is?

    Er is geen vastgesteld gebied. De Commissie behandelt alle verzoeken om schadevergoeding.

    De geleden schade moet wel gerelateerd zijn aan beweging van de bodem als gevolg van gaswinning in het Groningenveld of als gevolg van de gasopslag Norg.

  • Wat is de rol van de NAM in het nieuwe schadeprotocol?

    De NAM heeft geen rol bij de uitvoering van het Besluit en het Protocol.

  • Wat zijn de volgende stappen met het nieuwe schadeprotocol?

    Dat er nu een nieuw schadeprotocol ligt is een goede stap vooruit, maar ook slechts een eerste stap. Schade is een onderdeel van de bredere problematiek van de gaswinning in Groningen. Bestuurders en maatschappelijke partijen blijven in gesprek om te werken aan structurele oplossingen. Dit gaat over de definitieve inrichting van de schadeafhandeling via het publieke schadefonds, over de versterkingsopgave en over het samenwerken aan een toekomstperspectief voor Groningen.

     

  • Mijn zaak ligt bij de Commissie Bijzondere Situaties. Wat gebeurt daar nu mee?

    Deze Commissie Bijzondere Situaties blijft bestaan, dus voor u verandert er niets. De Commissie gaat hier niet over.

  • Mijn dossier ligt bij de Arbiter Bodembeweging. Wat gebeurt daarmee?

    Uw schadedossier wordt verder afgehandeld door de Arbiter Bodembeweging. Door het aantal schadedossiers dat momenteel in behandeling is bij de Arbiter Bodembeweging kan de doorlooptijd van het schadedossier langer zijn.

    U kunt daarnaast - voor 1 juli 2018 - een aanbod krijgen van de NAM om tot overeenstemming te komen. U kunt dan afwegen of dit aanbod voor u voldoende is om uw arbitrageproces stop te zetten. U kunt ook de arbitrage stopzetten en uw schade aanmelden bij de Commissie.

  • Kent het nieuwe protocol ook een arbiter?

    Nee, maar er is met de Commissie wel een vergelijkbare, onafhankelijke beoordeling. Ook is in het nieuwe protocol een mogelijkheid opgenomen om bezwaar te maken tegen een besluit op (geen) schadevergoeding. U kunt daarna ook naar de bestuursrechter of, als u dat wilt, daarna nog naar de Raad van State. Voor die procedures moet u griffierecht betalen dat u terugkrijgt als u door de rechter (gedeeltelijk) in het gelijk wordt gesteld.

De voorlopige werkwijze van de Commissie

  • Hoe voorlopig is deze werkwijze en wanneer volgt een definitieve werkwijze?

    De Commissie wil zo gauw mogelijk haar definitieve werkwijze vaststellen en denkt daarvoor één tot enkele maanden nodig te hebben.

  • Wat kan een aanvrager zelf doen om de schade zo snel mogelijk afgehandeld te krijgen?

    Daar zijn een aantal mogelijkheden voor, bijvoorbeeld:

    • Bij een volledig ingevulde aanvraag tot schadevergoeding hoeft de Commissie geen aanvullende informatie op te vragen. Dat scheelt tijd.
    • Snel reageren op het voornemen om een bepaalde persoon als deskundige te benoemen in de zaak van de aanvrager. 
    • Hoe sneller de aanvrager in de gelegenheid is om de deskundige te ontvangen, hoe sneller de schadeopname kan worden gedaan.
    • Als de Commissie verzoekt om aanvullende informatie, helpt het ook om daar zo snel mogelijk mee te komen.
    • Als de aanvrager het schaderapport heeft ontvangen en daar akkoord mee is, kan hij dat laten weten aan de Commissie. De termijn voor het geven van een zienswijze kan dan verder worden overgeslagen.
  • Hoe selecteert de Commissie de aanvragen tot schadevergoeding? Welke aanvragen behandelt ze het eerst?

    In het algemeen geldt dat de oudste aanvragen in principe het eerst aan de beurt zijn. Wat ook van invloed is, is of een aanvraag tot schadevergoeding in aanmerking komt voor de procedure voor vereenvoudigde behandeling.

  • Hoe komt de Commissie tot een besluit over een verzoek tot schadevergoeding? Wordt elke aanvraag individueel beoordeeld door de Commissie?

    Ja, iedere aanvraag wordt individueel beoordeeld. De Commissie beslist op basis van vaste criteria over aanvragen die vallen onder de vereenvoudigde behandeling. Voor aanvragen die vallen onder de reguliere behandeling beslist de Commissie bij meerderheid.

  • Hoe verloopt de planning van de eerste periode van de voorlopige werkwijze?

    De Commissie begint met de behandeling van enkele aanvragen tot schadevergoeding per dag. Naarmate de tijd vordert, groeit dat tot eerst tien per dag en daarna tientallen aanvragen tot schadevergoeding per dag. Uiteindelijk zullen er enkele honderden aanvragen per week worden behandeld.

    Om maximaal kennis en ervaring op te doen in de eerste periode, vooral in de dagelijkse operatie, worden allereerst een aantal aanvragen geselecteerd die via de vereenvoudigde procedure kunnen worden afgehandeld. Daarna zal de hoeveelheid aanvragen in behandeling groeien, en komen ook de meer complexe gevallen aan bod.

  • Als ik bij een aanvraag tot schadevergoeding kosten heb gemaakt voor deskundige- of rechtsbijstand, krijg ik die dan vergoed?

    De Commissie zal die vraag bij het nemen van beslissingen op aanvragen onder ogen moeten zien. In de rechtspraak over op dit punt vergelijkbare regelingen wordt er van uit gegaan dat de kosten die de aanvrager met betrekking tot de indiening van de aanvraag heeft gemaakt in de regel niet voor vergoeding in aanmerking komen. De aanvrager kan immers weten dat het bestuursorgaan (in dit geval de Commissie), verplicht is advies te vragen aan een onafhankelijke deskundige. Daarom wordt het in de rechtspraak niet redelijk geacht dat de aanvrager, zonder dat advies af te wachten, een eigen adviseur inschakelt. Bovendien kan iedere aanvrager bellen om hulp te vragen bij het invullen van het formulier.

  • Gaat de Commissie er ook zelf op uit om aanvragers te horen en situaties op te nemen?

    Het is de deskundige die ter plaatse de schade opneemt, maar de Commissie kan aanvragers wel horen. Dat kan gebeuren door een of meer leden van de Commissie zelf, of door een ambtenaar die daartoe door de Commissie is gemachtigd.

  • Gaat de Commissie ook zelf schade herstellen? En als een nieuwe beving bestaande schade verergert, hoe gaat de Commissie daarmee om?

    In het Besluit mijnbouwschade Groningen en het Protocol Mijnbouwschade is bepaald dat mensen zelf een schadehersteller kunnen kiezen. De Commissie voorziet hier dus niet in. Hoe we omgaan met schades die verergeren, zal blijken bij de schade-afhandeling van dergelijke schades. Zeer waarschijnlijk zal ook dan het advies van de deskundige een belangrijke rol spelen bij het beoordelen van deze schade.

  • Hebben aanvragers voor schadevergoeding altijd recht op een nulmeting in de voorlopige werkwijze? Zoals in het Besluit mijnbouwschade Groningen wordt gesteld?

    De aanvrager kan de Commissie vragen om de schade opnieuw op te nemen. Wanneer voor hetzelfde gebouw of werk al eerder een bouwkundige opname is gedaan, hoeft in de regel geen tweede bouwkundige opname plaats te vinden. 

  • Hoe gaat de Commissie om met gemachtigden die namens bewoners en ondernemers aanvragen doen tot schadevergoeding?

    Het is een wettelijk recht van de aanvrager om zich ter behartiging van zijn belangen te laten bijstaan of zich door een gemachtigde te laten vertegenwoordigen. Het is wel belangrijk dat zo snel mogelijk een schriftelijke machtiging wordt overgelegd. Dat kan bij de indiening van de aanvraag, maar het kan ook daarna nog.

    Als u een gemachtigde aanstelt, vernemen wij van u graag de naam, het adres, het telefoonnummer en het liefst ook een email-adres van de gemachtigde. U kunt via deze link naar het machtigingsformulier.

    U kunt de machtiging ook naar ons postadres sturen: Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen, Antwoordnummer 3061 8000 WB Zwolle.

  • Hoe gaat de Commissie om met gevallen waarin de deskundige geen verband ziet tussen de schade en de mijnbouwactiviteiten in Groningen of Norg? Welke procedure wordt er dan gevolgd?

    Als een deskundige vindt dat fysieke schade aan een gebouw die naar haar aard veroorzaakt zou kunnen zijn door bodembeweging in het Groningenveld geen gevolg is van de mijnbouwactiviteiten, kan de Commissie een andere onafhankelijke deskundige aanwijzen. Die kan de situatie dan nog eens bekijken en een tweede advies uitbrengen.

    Zeker in deze eerste fase wil de Commissie zoveel mogelijk ervaring opdoen met schade-opnames door deskundigen. De Commissie wil zich inspannen om tot ruimhartige, rechtvaardige en onafhankelijke besluiten te komen.

  • Hoe gaat de Commissie om met gevolgschade die direct het gevolg is van fysieke schade aan gebouwen, zoals gederfd woongenot of gederfd inkomen?

    Als die schade kan worden aangemerkt als materiële gevolgschade komt deze voor vergoeding in aanmerking.

  • Hoe onafhankelijk en onpartijdig zijn de deskundigen?

    De deskundigen zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van de Commissie ( het zijn geen ambtenaren in dienst van de Commissie) en zij hebben geen zakelijke of persoonlijke relatie met de minister, de NAM of het CVW.

    De Commissie wijst deskundigen aan om advies uit te brengen over de aanvragen waarover ze een besluit moet nemen. De deskundige is onpartijdig en onafhankelijk en vormt een eigen oordeel. Het rapport van de deskundige komt zonder beïnvloeding van de Commissie of haar ondersteunende organisatie tot stand. De Commissie stuurt dit rapport naar de aanvrager, zodat deze het rapport zelf kan beoordelen en daarop kan reageren.

    Momenteel schakelt de Commissie deskundigen in via het Nederlands Instituut van Register Experts, het NIVRE, om advies uit te brengen. Een Europese aanbesteding om deskundigen aan te stellen, is in voorbereiding.

    De Commissie stelt eisen aan de deskundigheid, onpartijdigheid en de onafhankelijkheid van de deskundigen. Zo worden geen deskundigen aangewezen om de schade te begroten of  de Commissie te adviseren die werkten voor de NAM of het Centrum Veilig Wonen of die betrokken waren bij situaties die verband houden met de schade door mijnbouwactiviteiten in Groningen en Norg.

  • Wat is het mandaat van de Commissie bij Acuut Onveilige Situaties als een schademelding niet onder haar werkwijze valt, bijvoorbeeld voor schademeldingen van voor 31 maart 2017?

    De Commissie kan bij nieuwe schademeldingen optreden bij acuut onveilige situaties. Omdat een aanvrager niet altijd kan weten of een acuut onveilige situatie het gevolg is van schade die onder het mandaat van de Commissie valt, komt de Commissie bij elke nieuw gemelde acuut onveilige situatie in actie.

    In dat geval moet de Commissie de situatie veiligstellen en waar nodig en mogelijk technische werkzaamheden laten doen om de veiligheid te waarborgen. Strikt genomen biedt de Commissie dan een vorm van schadevergoeding in natura aan.

  • Wat vindt de Commissie van de schadevergoedingen die door de NAM en de minister van Economische Zaken en Klimaat zijn afgesproken voor schademeldingen voor 31 maart 2017?

    Het is niet de taak van de Commissie om een oordeel te vormen of te geven over deze schadevergoedingen. 

  • Wat is de rol van de zaakbegeleider?

    Iedereen die een aanvraag tot schadevergoeding doet, krijgt een zaakbegeleider toegewezen. De zaakbegeleider gaat, als de aanvrager dat wenst, ‘naast’ de aanvrager staan om deze in de procedure informatie en uitleg  te geven. Het is belangrijk om te weten dat de zaakbegeleider geen advocaat of rechtsbijstandverlener is.

    Het is bovendien belangrijk om te weten dat de zaakbegeleider geen partij is in de procedure. De zaakbegeleider geeft de Commissie geen advies en neemt geen besluiten. In de komende tijd wil de Commissie zoveel mogelijk ervaring opdoen met het inzetten van zaakbegeleiders, zodat ze nog nader kan beslissen hoe ze het beste kunnen worden ingezet.

  • Worden bij de opname van de situatie ter plaatse alle schades meegenomen, ook die de aanvrager zelf niet heeft geconstateerd maar wel door de deskundige worden waargenomen?

    De deskundige doet het onderzoek en beoordeelt de situatie op basis van zijn eigen ervaring en deskundigheid. De informatie die de aanvrager heeft aangeleverd is daarbij natuurlijk van belang.

  • Stel, dat ik schade heb aan mijn dak en de deskundige daar niet zo gemakkelijk bij kan om te kijken en foto’s te maken. Wat gebeurt er dan?

    De schade-deskundigen zijn gebonden aan strenge regels (de Arbo-wet) om hun werk veilig te houden. Dat betekent dat het kan gebeuren dat een dak te hoog is, of de situatie om een andere reden niet veilig genoeg is, om dicht genoeg bij de schade te komen. Bij daken wordt zo nodig een hoogwerker ingeschakeld om de schade goed te kunnen opnemen.

    Tegelijkertijd doen de deskundigen hun best om de opname zo werkbaar mogelijk te houden. Zo is het voor het inspecteren van een plat dak of een dakgoot tot 2,5 meter voldoende om een deugdelijke ladder bij de hand te hebben. En daken die hoger zijn, zijn ook vaak van binnenuit te inspecteren.

    Een goede tip is om bij uw schademelding zo veel mogelijk informatie te geven, zeker als u vermoedt dat men er niet zomaar bij kan. Dus: Hoe hoog is uw dak, is het schuin of plat, ziet u andere risico’s. Dan kunnen we daar bij de voorbereiding van uw afspraak al rekening mee houden.

  • Ziet de aanvrager direct de uitkomst van de schade-opname? Wanneer gaat een rapport over de opname naar de aanvrager?

    Het adviesrapport van de deskundige wordt opgesteld voor de Commissie. De Commissie krijgt daarom het adviesrapport van de deskundige. De Commissie stuurt vervolgens het adviesrapport aan de aanvrager en stelt hem in de gelegenheid daarop te reageren.

  • Zijn de termijnen die de Commissie hanteert nog wel redelijk?

    Voor de maximale beslistermijn is rekening gehouden met het grote aantal aanvragen die zijn ingediend sinds 31 maart 2017. Alleen al het nemen van besluiten over de eenvoudig af te handelen zaken in de huidige voorraad van 12.500 aanvragen kost minimaal een half jaar.

    De Commissie wil een realistisch beeld geven van haar werk en gaat nu dus uit van het minst gunstige scenario. De praktijk zal in de komende tijd leren hoe snel het mogelijk is om besluiten te nemen over aanvragen tot schadevergoeding. Waar mogelijk zal de Commissie de beslistermijn dan ook aanpassen.

  • Wanneer wordt er in ieder geval geen schade vergoed? In welke gevallen is het zinloos een verzoek tot schadevergoeding in te dienen?

    Als er geen sprake is van fysieke schade aan gebouwen of werken, of van materiële schade die daarvan het gevolg is. Immateriële schade komt dus niet op grond van het Besluit voor vergoeding in aanmerking.

    Ook waardevermindering van een gebouw, zonder dat er sprake is van fysieke schade, komt op grond van het Besluit niet voor vergoeding in aanmerking. Dat is een keuze die de opstellers van het Protocol hebben gemaakt.

  • Op welke manier worden bewoners gehoord in de hele procedure, zijn er ook hoorzittingen?

    Aanvragers kunnen hun zienswijze op het adviesrapport mondeling of schriftelijk laten weten. Zo nodig zal de Commissie aanvragers uitnodigen om te worden gehoord tijdens een hoorzitting.

  • Wat is de maximale beslistermijn en hoe is die tot stand gekomen?

    De maximale beslistermijn voor de reguliere behandeling van aanvragen bedraagt in het uiterste geval 15 maanden. Dit zijn gevallen die niet via de vereenvoudigde procedure kunnen worden afgehandeld.

    De beslistermijn is de optelsom van alle genoemde, maximale termijnen in de werkwijze, zoals voor het bevestigen van de aanvraag, het aanwijzen van een deskundige, het uitbrengen van een advies en het nemen van het besluit na het opleveren van het adviesrapport. Deze maximale termijn kan verder oplopen als bijvoorbeeld naar aanleiding van uw zienswijze nader onderzoek is vereist van een of meerdere andere deskundigen.

    De termijnen die de Commissie hanteert zijn gebaseerd op ervaring met de toepassing van vergelijkbare regelingen. Natuurlijk doet de Commissie er alles aan om altijd ruim binnen de maximale termijnen te blijven.

  • Wanneer is er sprake van situaties zoals bedoeld in artikel 14 lid 2 van het Besluit mijnbouwschade Groningen, ook wel de hardheidsclausule genoemd?

    Dit artikel 14 (lid1) beschrijft welke aanvragen tot schadevergoeding de Commissie moet afwijzen. Maar artikel 14 (lid 2) biedt de Commissie een beperkte mogelijkheid om in zeer uitzonderlijke gevallen daarvan af te wijken. De Commissie kan een in artikel 14 genoemde aanvraag toch toewijzen, indien zich – kort samengevat – naar het oordeel van de Commissie een zeer schrijnend geval voordoet. In de toelichting bij het Besluit wordt het voorbeeld genoemd van een geval waarin de aanvrager wel een aanbod tot schadevergoeding van de NAM heeft gekregen, maar de aanvrager dit aanbod niet heeft geaccepteerd. Strikt genomen zou de Commissie zo’n aanvraag moeten afwijzen. Het Besluit biedt echter enige ruimte om dan toch een vergoeding toe te kennen.

  • Is het mogelijk in bezwaar te gaan als de Commissie een verzoek afwijst om een uitzondering te maken op grond van artikel 14 lid 2?

    Het is mogelijk om in bezwaar en in beroep te gaan tegen een besluit van de Commissie om een verzoek af te wijzen.

  • Hoe wordt er omgegaan met de bijkomende kosten en in het bijzonder de advieskosten en hoe wordt er omgegaan met de overlastvergoeding?

    Voor een aantal kosten is al een vaste vergoeding vastgesteld (zoals beschreven in het Besluit Mijnbouwschade). Over andere bijkomende kosten gaat de Commissie zo nodig nog besluiten nemen.

  • Hoeveel verzoeken tot schadevergoeding verwacht de Commissie komende tijd te gaan binnenkrijgen? Wordt er ook rekening gehouden met een aanzuigende werking?

    Dat is moeilijk in te schatten. In de komende tijd zullen we hier ervaring mee opdoen. We houden er rekening mee dat er elke week gemiddeld meer aanvragen tot schadevergoeding komen dan nu het geval is, omdat mensen in Groningen en Drenthe ons nu steeds beter weten te vinden.

  • Heeft de Commissie voldoende zaakbegeleiders, telefoonmedewerkers en deskundigen?

    Het aantal zaakbegeleiders en telefoonmedewerkers lijkt op niveau te komen. Komende periode zal afhankelijk van het opschalen van het aantal schade-opnames en besluiten continu een afweging plaatsvinden over de behoefte aan personele capaciteit. Voor het inschakelen van deskundigen bereidt de Commissie een Europese aanbesteding voor. Totdat die aanbesteding is afgerond, kan de Commissie gebruik maken van de deskundigen verbonden aan het NIVRE.

  • Hoe gaat de bezwaarprocedure er precies uitzien?

    De Algemene wet bestuursrecht beschrijft waaraan de bezwaarprocedure moet voldoen. De praktische uitwerking is in handen van de Adviescommissie bezwaarschriften en de deelcommissie bezwaar. Daar wordt momenteel aan gewerkt.

  • Wie ondertekent de besluiten?

    De voorzitter van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen ondertekent de besluiten namens de minister van Economische Zaken en Klimaat.

Brief verdaging beslistermijn

  • Waarom krijg ik een brief over de beslistermijn voor de afhandeling van mijn aanvraag tot schadevergoeding?

    U heeft een schade gemeld bij de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen of bij het CVW na 31 maart 2017. In het Besluit mijnbouwschade Groningen is geen beslistermijn opgenomen. Op grond van de Algemene wet bestuursrecht moet de Commissie daarom binnen acht weken vanaf de ontvangst van de aanvraag een beslissing nemen.

    In de Algemene wet bestuursrecht  is ook geregeld dat het bestuursorgaan van die termijn mag afwijken. Van die mogelijkheid heeft de Commissie gebruik gemaakt.

    Omdat het niet haalbaar is om binnen de wettelijke termijn van 8 weken een beslissing te nemen, hebben we in onze voorlopige werkwijze omschreven binnen welke termijn wij zullen beslissen. Daarbij hebben we aangesloten bij de termijnen die zijn vastgesteld in vergelijkbare schaderegelingen die op rijksniveau zijn vastgesteld.

    De Commissie is wettelijk verplicht aan u kenbaar te maken binnen welke termijn een besluit op uw aanvraag kan worden genomen.

  • Waarom zijn de beslistermijnen belangrijk?

    In de Algemene wet bestuursrecht is een termijn geregeld die een bestuursorgaan, zoals de Commissie, in beginsel in acht moet nemen bij het beslissen op een aanvraag. Die termijn is acht weken vanaf de ontvangst van de aanvraag.

    In die wet is echter ook geregeld dat het bestuursorgaan van die termijn mag afwijken. Van die mogelijkheid heeft de Commissie gebruik gemaakt. Als zij dat niet zou doen, zou zij voor 14 mei over al de schademeldingen die zij van het CVW heeft ontvangen moeten beslissen.

  • Ik ontving een brief waarin de beslistermijnen voor de behandeling van een aanvraag om schadevergoeding staan beschreven. Wat gaat er nu gebeuren?

    Als uw schademelding aan de beurt is voor een volgende stap in de procedure, zoals in veel gevallen het maken van een afspraak voor schade-opname, dan wordt daarover met u contact opgenomen.

  • Gaan de termijnen in alle gevallen lopen vanaf de verzenddatum van de brief waarin de termijnen worden genoemd?

    Ja.

  • Waarom communiceert u deze beslistermijnen terwijl u kortere termijnen denkt te halen?

    De wet verplicht de Commissie om een redelijke termijn te noemen waarbinnen een besluit wordt genomen.

    Gelet op de grote aantallen aanvragen die op 19 maart 2018 aan de Commissie zijn overgedragen, is er meer tijd nodig om op al die aanvragen te kunnen beslissen. Met het noemen van een beslistermijn geven we aan alle schademelders duidelijkheid over de termijn waarbinnen ze  een besluit kunnen verwachten.

    Het is geen prettige boodschap, maar dit is de realiteit. Het is onze verwachting dat er in veel gevallen eerder een beslissing kan worden genomen.

    We zetten alles op alles om geen gebruik te hoeven maken van deze termijnen of van de mogelijkheden tot verlengen van de termijnen. We hebben hiertoe diverse maatregelen genomen zoals het opstellen van een vereenvoudigde behandeling waarmee we hopen veel sneller tot besluiten te komen voor een grote groep schademelders.

  • Waarom wordt de termijn verlengd, zoals in een brief staat die ik onlangs kreeg?

    In de Algemene wet bestuursrecht is een termijn geregeld die een bestuursorgaan, zoals de Commissie, in beginsel in acht moet nemen bij het beslissen op een aanvraag. Die termijn is acht weken vanaf de ontvangst van de aanvraag.

    In die wet is echter ook geregeld dat het bestuursorgaan van die termijn mag afwijken. Van die mogelijkheid heeft de Commissie gebruik gemaakt. Als zij dat niet zou doen, zou zij voor 14 mei over al de schademeldingen die zij van het CVW heeft ontvangen moeten beslissen.

    De Commissie kan onmogelijk binnen 8 weken over alle circa 13.000 afzonderlijke schademeldingen besluiten. Dat geldt ook voor alle nieuwe meldingen die nu dagelijks bij de Commissie binnenkomen. We werken immers volgens het principe ‘de oudste meldingen zijn het eerst aan de beurt’.

  • Kan de schadeafhandeling langer duren dan de beslistermijnen die genoemd worden in de brief over de verdaging?

    De termijnen die in de brief genoemd zijn, zijn gemiddelde termijnen. Er zijn uitzonderingen mogelijk. In veel gevallen zal de Commissie eerder een besluit nemen. In sommige gevallen duurt de schadeafhandeling langer en dan biedt de Voorlopige Werkwijze de mogelijkheid de termijnen te verlengen.

    Bijvoorbeeld: U heeft een schaderapport ontvangen en heeft meer tijd nodig voor het geven van een reactie (zienswijze) daarop. U kunt dan gemotiveerd verzoeken om extra tijd voor het geven van een zienswijze en die extra tijd zal de Commissie in de meeste gevallen verlenen.

    Ook een deskundige kan gemotiveerd extra tijd vragen voor het  onderzoek, bijvoorbeeld wanneer de schade complexer is dan voorafgaand aan de opname werd ingeschat.  

    Ten slotte kan de Commissie naar aanleiding van een zienswijze een tweede rapport laten opstellen.  

  • Wat gebeurt er als de beslistermijnen niet worden gehaald?

    Beslistermijnen zijn er om u als burger te beschermen tegen een overheid die er onredelijk lang over doet om tot een besluit te komen.

    In het artikel op onze site leggen we uit hoe we tot deze termijnen zijn gekomen en waarom het wettelijk gezien ’redelijke termijnen’ zijn.

    Als de termijnen niet worden gehaald heeft u rechtsmiddelen ter beschikking om de overheid hierop aan te spreken. 

  • Wat moet ik doen naar aanleiding van de brief die ik ontving met informatie over de beslistermijnen?

    U hoeft nu niets te doen. De brief is bedoeld om u te informeren en formeel in kennis te stellen van de beslistermijn.

  • Er staat in de brief die ik heb gehad: “Als er geen deskundige wordt ingeschakeld verlengen we de termijn met 12 weken”. Met hoeveel weken wordt er verlengd als er wel een deskundige wordt ingeschakeld?

    Er wordt een onafhankelijke deskundige ingeschakeld wanneer er een schade moet worden begroot. Omdat de Commissie alleen onafhankelijke en onpartijdige deskundigen inschakelt, die geen banden hebben of hebben gehad met de NAM of het CVW, is er een beperkt aantal deskundigen beschikbaar.

    Dat betekent dat er een aantal maanden nodig is om in alle gevallen die de Commissie op 19 maart 2018 heeft overgenomen, een schadeopname te laten doen door een onafhankelijke deskundige. Om die reden is er een beslistermijn nodig van 15 maanden voor de reguliere behandeling van schademeldingen, te rekenen vanaf de datum waarop de brief verzonden is, en een termijn van 10 maanden voor de vereenvoudigde behandeling, te rekenen vanaf de dag waarop de brief verzonden is. Hieruit blijkt hoeveel invloed het inschakelen van een onafhankelijke deskundige heeft op de totale termijn die nodig is om tot een besluit te kunnen komen.

  • Er staat in een brief die ik kreeg: “Daarom verlengen wij … de beslistermijn…” Kan dat zomaar? En kan de nieuwe termijn als die afloopt weer worden verlengd?

    In de Algemene wet bestuursrecht is een termijn geregeld die een bestuursorgaan, zoals de Commissie, in beginsel in acht moet nemen bij het beslissen op een aanvraag. Die termijn is acht weken vanaf de ontvangst van de aanvraag.

    In die wet is echter ook geregeld dat het bestuursorgaan van die termijn mag afwijken. Van die mogelijkheid heeft de Commissie gebruik gemaakt. In de werkwijze staan daarbij nog enkele omstandigheden benoemd die ertoe kunnen leiden dat er extra tijd nodig is. Zo kunt u zelf ook gemotiveerd om extra tijd vragen bij het geven van een reactie (een zienswijze genoemd) op bijvoorbeeld het adviesrapport. 

  • Ik ontving een brief waarin stond “…kan 15 maanden vergen…” Waarom duurt het allemaal zolang?

    Er is een aantal omstandigheden van invloed op de termijn die nodig is om een besluit op uw aanvraag te nemen. Het aanwijzen van een onafhankelijke deskundige is een belangrijke factor en de grote hoeveelheid schademeldingen die nu wachten op een besluit. Er is sprake van een stuwmeer van aanvragen.

    Daarbij wordt er vanuit gegaan in de reguliere behandeling dat er sprake is van complicerende factoren. Het gaat dan bijvoorbeeld om een complex schadebeeld waarbij een onafhankelijk deskundige meer tijd nodig heeft om de omvang van de schade te begroten. 

  • In de brief die ik kreeg stond: “… als uw dossier voldoende gegevens bevat…” Wanneer bevat een dossier voldoende gegevens? Ik heb mijn schade heel precies omschreven in het schadeformulier.

    Het helpt als u zelf uw schade al zo goed en precies mogelijk heeft omschreven in het schadeformulier. Met deze zinsnede wordt ook gedoeld op schademeldingen waar CVW al een schade-opname heeft laten verrichten en waarvan een rapport beschikbaar is. De Commissie laat die rapporten onderzoeken door onafhankelijke deskundigen en kan op basis van hun (bureaustudie)advies mogelijk sneller tot een besluit komen.

  • Heb ik invloed op wanneer mijn aanvraag wordt behandeld?

    U kunt zelf helpen door het schadeformulier volledig in te vullen en zo snel als mogelijk aanvullende informatie te geven als daarom wordt gevraagd door de Commissie. Vervolgens bepaalt de Commissie op basis van haar voorlopige werkwijze welke schademelding aan de beurt is (welke prioriteit heeft) en via welke procedure de schademelding wordt afgehandeld. Belangrijk uitgangspunt bij de prioriteit is het principe dat de oudste schademeldingen het eerst worden behandeld. 

  • Ik heb al een schadeopname gehad. Waarom krijg ik een brief waarin staat welke beslistermijnen er gelden?

    De brief is er voor bedoeld om u te informeren, maar ook om u formeel in kennis te stellen van de beslistermijnen. De Commissie is wettelijk verplicht de beslistermijn schriftelijk aan u kenbaar te maken. Dat kon pas na vaststelling van de voorlopige werkwijze op 17 april waarin de beslistermijnen zijn vastgesteld.

  • Ik heb al een schadeopname gehad. Wanneer hoor ik iets/krijg ik mijn rapport?

    Er zijn twee situaties waarin er een schade-opname kan zijn geweest. De eerste is dat u een schademelding bij CVW heeft gedaan tussen 31 maart 2017 en 19 maart 2018. Mogelijk is er wel een rapport opgesteld en heeft u dat niet ontvangen. CVW heeft alle beschikbare rapporten aan de Commissie overgedragen. We proberen deze rapporten digitaal beschikbaar te maken via het deel ‘mijn dossier’ op de website van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen. In de tussentijd kunt u uw rapport opvragen en zullen wij dit uitprinten en toesturen. We wijzen u er wel op dat sommige rapporten enkele honderden pagina’s beslaan.

    In de tweede situatie kan het zijn dat er een schade-opname heeft plaatsgevonden in opdracht van de Commissie. Als het goed is, bent u geïnformeerd door uw zaakbegeleider over de verdere gang van zaken in de procedure. In geval van een vereenvoudigde behandeling wordt het rapport binnen twee weken opgeleverd aan de Commissie die het daarna zo snel als mogelijk aan u beschikbaar stelt. In geval van een reguliere procedure kan de oplevering van het rapport maximaal zes maanden vergen, maar wordt ernaar gestreefd dit zo snel als mogelijk te doen binnen die termijn. Voor meer vragen hierover kunt u terecht bij uw zaakbegeleider.

  • Wanneer krijg ik te horen of er bij mij wel of niet een deskundige wordt ingeschakeld? Een beslistermijn van 12 weken of 10/15 maanden maakt nogal uit.

    Als er geen advies van een onafhankelijke deskundige nodig blijkt te zijn, hoort u dat binnen 12 weken.

  • Wanneer krijg ik te horen of ik voor de vereenvoudigde behandeling in aanmerking kom? Het scheelt nogal of ik 10 of 15 maanden moet wachten.

    Onder andere op basis van de informatie die wij van u hebben gekregen, maken we een eerste inschatting of uw schademelding in aanmerking komt voor de vereenvoudigde behandeling. Doorgaans wordt dan bij de daadwerkelijke beoordeling van de deskundige duidelijk of deze afweging terecht is geweest. Mogelijk blijkt uw schademelding meer complex (bijvoorbeeld door een hogere omvang van de schade bij nader inzien) en is er bijvoorbeeld aanvullend advies nodig. In die gevallen wordt uw schademelding omgezet naar een procedure voor reguliere behandeling.

  • Nemen jullie alle schade-opnames van CVW klakkeloos over? Wanneer is het rapport van het CVW voldoende om een besluit over te nemen?

    De Commissie geeft onafhankelijke deskundigen opdracht de schade-opnames van CVW te onderzoeken en daar advies over uit te brengen. Momenteel worden daartoe voorbereidingen getroffen. Komende tijd moet duidelijk worden of de schadeopnames van het CVW voldoende informatie bevatten voor de Commissie om een besluit te kunnen nemen.

  • Op 19 maart is de schadeafhandeling overgenomen van het CVW, waarom is pas op 17 april de voorlopige werkwijze vastgesteld?

    Na het Besluit mijnbouwschade Groningen van 31 januari 2018 is er hard gewerkt om een ondersteunende organisatie op te richten voor de afhandeling van schademeldingen en tegelijk commissieleden te selecteren, benaderen en benoemen om onafhankelijk en onpartijdig te besluiten over aanvragen tot schadevergoeding.

    In zo’n korte tijd twaalf geschikte commissieleden vinden, was niet eenvoudig. Bovendien wordt van een deel van hen een flinke tijdsinvestering gevraagd. Zo moet de commissievoorzitter fulltime voor de commissie beschikbaar zijn. Zij moesten andere verplichtingen afronden. De deelcommissie mijnbouwschade (die de voorlopige werkwijze vaststelt) was zodoende vanaf 3 april voltallig beschikbaar en aan het werk.

    Volgens de minister van Economische Zaken en Klimaat kost het opzetten van een dergelijke organisatie normaliter ongeveer zes maanden. De ondersteunende organisatie was nu in zes weken operationeel en de deelcommissie mijnbouwschade in circa 8 weken.

  • In de brief wordt een artikel en een lid genoemd. Naar welke wet of regelgeving wordt hiermee verwezen?

    Het gaat om de algemene wet bestuursrecht.

    Indien, bij het ontbreken van een bij wettelijk voorschrift bepaalde termijn, een beschikking niet binnen acht weken kan worden gegeven, deelt het bestuursorgaan dit binnen deze termijn aan de aanvrager mede en noemt het daarbij een redelijke termijn binnen welke de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.

  • Welke vergelijkbare schaderegelingen zijn er waarop de Commissie aansluit met haar termijnen?

    Dat zijn de Verordening Schadeschap luchthaven Schiphol en de Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Milieu 2014.

  • Waar kan ik bezwaar indienen als ik het niet eens ben met de brief die ik heb ontvangen?

    De brief is een zogenoemd voorbereidingsbesluit. Artikel 6:3 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat tegen een dergelijk besluit geen bezwaar of beroep open staat. U kunt dus geen bezwaar maken tegen de verdaging.

  • Ik heb de TCMG in gebreke gesteld voor het niet tijdig beslissen op mijn aanvraag tot schadevergoeding. Hoe verloopt het proces?

    Uw ingebrekestelling wordt na ontvangst direct in behandeling genomen door de TCMG. Een medewerker van TCMG beoordeelt of uw ingebrekestelling terecht is. Uw ingebrekestelling is terecht als de TCMG de beslistermijn heeft overschreden.

    Als de beslistermijn is overschreden, heeft de TCMG tot uiterlijk twee weken na uw ingebrekestelling de mogelijkheid om alsnog op uw aanvraag te beslissen. Indien een besluit alsnog uitblijft, maakt u aanspraak op een dwangsom.

    Als de beslistermijn (nog) niet is overschreden, bijvoorbeeld omdat de beslistermijn is verdaagd of omdat uw aanvraag niet in behandeling is bij de TCMG, ontvangt u een schriftelijke reactie van de TCMG waarin wordt uitgelegd waarom uw ingebrekestelling niet terecht is.

Procedure voor de vereenvoudigde behandeling

  • Welke aanvragen tot schadevergoeding komen in aanmerking voor een vereenvoudigde behandeling?

    Het gaat om eenvoudig te beoordelen schades die voldoen aan de volgende criteria:

    • De aanvraag tot schadevergoeding overstijgt niet het bedrag van 10.000 euro
    • Het betreft schade aan een woonhuis of een, volgens de Commissie, daaraan voor toepassing van de vereenvoudigde behandeling gelijk te stellen bouwwerk of werk
    • De schade staat los van eerdere, nog niet afgewikkelde schades
    • Er is geen diepgaand onderzoek vereist
  • Hoe verloopt de vereenvoudigde procedure en welke termijnen gelden er?

    In de procedure voor de vereenvoudigde behandeling doorloopt u op hoofdlijnen de volgende stappen:

    Aanvraag doen

    Stap 1: u dient een aanvraag tot schadevergoeding in. U geeft hier zo nodig ook aan of u denkt dat er sprake is van een acuut onveilige situatie.

    Bevestiging en zaakbegeleider

    Stap 2: De Commissie bevestigt binnen een week per brief het indienen van de aanvraag. U krijgt ook een zaakbegeleider toegewezen.

    Volledigheidstoets

    Stap 3: De Commissie toetst uw aanvraag op volledigheid en vraagt u zo nodig om aanvullende informatie. Voor het geven van deze informatie heeft u twee weken. U kunt de Commissie vragen om deze termijn te verlengen. Geeft u de ontbrekende informatie niet, en ook niet op herhaald verzoek, dan bestaat de mogelijkheid dat de Commissie uw aanvraag niet in behandeling neemt.

    Aanwijzen deskundige

    Stap 4: De Commissie benoemt een deskundige om advies te geven over de op de aanvraag te nemen beslissing. De deskundige of deskundigen worden aangewezen binnen zes maanden na ontvangst van de aanvraag. De Commissie houdt u daarvan op de hoogte.

    Zienswijze op deskundige

    Stap 5: Als u het niet eens bent met de benoeming van de deskundige, kunt u dit binnen twee weken aan de Commissie laten weten in een zogenoemde zienswijze. Als de Commissie vindt dat de deskundige niet aan de kwaliteitseisen voldoet of niet onpartijdig is, wijst ze een andere deskundige aan.

    De opname ter plaatse

    Stap 6: De deskundige komt bij u de schade opnemen. Hoewel de deskundige onafhankelijk is, zorgt de Commissie er wel voor dat deze afspraak wordt gepland. Op die manier zorgt de Commissie ervoor dat, als u dat wilt, ook uw zaakbegeleider bij de schade-opname aanwezig kan zijn.

    Het adviesrapport

    Stap 7: De deskundige brengt zo snel mogelijk, maar in beginsel binnen twee weken, rapport uit over de mogelijke schadevergoeding. De Commissie stuurt het rapport naar u toe. 

    Als de schade complexer blijkt te zijn dan gedacht

    Stap 8: Als het nodig is om meer deskundigen aan te wijzen, of wanneer er meer tijd nodig is voor het onderzoek, bijvoorbeeld omdat bij de opname blijkt dat de schade complexer is dan in eerste instantie werd gedacht, kan de deskundige daar de Commissie om verzoeken.

    Zienswijze op het rapport

    Stap 9: Nadat u het rapport van de deskundige van de Commissie heeft ontvangen, kunt u daar – als u dat nodig acht - binnen twee weken, mondeling of schriftelijk, een reactie op geven. Als u denkt meer tijd nodig te hebben om uw zienswijze voor te bereiden, kunt u de Commissie verzoeken om verlenging van deze termijn. De Commissie betrekt uw zienswijze bij de beslissing op de aanvraag en kan als dat nodig is een tweede advies vragen aan een deskundige.

    Besluit

    Stap 10: Na afloop van de termijn waarin u uw zienswijze op het advies kunt geven, heeft de Commissie maximaal twaalf weken om een besluit te nemen over uw aanvraag tot schadevergoeding. Besluit de Commissie dat u recht heeft op een schadevergoeding, dan wordt deze gemiddeld binnen twee weken op uw bankrekening gestort. U mag ook een factuur sturen van de aannemer die u heeft ingeschakeld. Die wordt dan door de Commissie betaald, tot maximaal de hoogte van de schadevergoeding die ze u heeft toegekend.

  • Wat gebeurt er als mensen zelf geen schatting kunnen of willen maken van de totale benodigde herstelkosten?

    Dan valt hun aanvraag tot schadevergoeding in de categorie reguliere behandeling, dus niet in de vereenvoudigde procedure. Maar als een deskundige vervolgens vaststelt dat de schade toch onder de vereenvoudigde behandeling zou kunnen vallen, dan kan de Commissie daartoe alsnog besluiten.

  • Wat betekent het voor de procedure als de schade toch groter of complexer blijkt, en de vereenvoudigde behandeling toch niet van toepassing is?

    De procedure gaat door, maar dan als procedure voor de reguliere behandeling. Dat betekent dat er dan bijvoorbeeld andere termijnen gelden en dat er mogelijk nog een of meer andere deskundigen worden aangewezen.

  • Hoe weet u of een aanvraag complex is?

    Dat zullen we in eerste instantie vooral afleiden uit de informatie die een aanvrager voor schadevergoeding zelf aanlevert in de aanvraag.

Nieuwe schade melden

  • Ik maak me zorgen over de veiligheid van mijn huis (een 'acuut onveilige situatie'). Wat kan ik doen?

    Maakt u zich zorgen over de veiligheid van uw woning, dan horen wij dat graag zo snel mogelijk. U kunt ons bellen zeven dagen in de week van 8.00 uur 's morgens tot 20.00 uur 's avonds op het nummer 0800 4444 111.

    U kunt ook het formulier op deze website invullen.

    Als er een onveilige situatie is, dan wordt na overleg met u en de gemeente direct actie ondernomen. Dat kan betekenen dat uw woning wordt veiliggesteld, bijvoorbeeld door het plaatsen van stutten. In een later stadium kan uw woning dan mogelijk sterker worden gemaakt.

  • Hoe verloopt de melding van een 'Acuut onveilige situatie' bij huurwoningen die in bezit zijn van een woningcorporatie?

    We gaan hierover snel afspraken maken met woningcorporaties, want nu zijn er nog geen machtigingen ten aanzien van meldingen van acuut onveilige situaties. Daarvoor gaan we checken wie bij de woningcorporatie bevoegd is om voor zo'n AOS-melding te tekenen.

  • Ik heb een schademelding gedaan. Wanneer hoor ik hier meer over?

    Als u een nieuwe aanvraag voor schadevergoeding doet, ontvangt u binnen een week van ons een ontvangstbevestiging. Als u dit op prijs stelt, kan een zaakbegeleider u extra uitleg en informatie geven.

    Heeft u een schademelding gedaan tussen 31 maart 2017 en 19 maart 2018, dan hebben wij dit dossier overgenomen van het Centrum Veilig Wonen en laten wij u weten hoe we de schade met u gaan afhandelen.

  • Ik denk dat mijn huis door de bevingen onveilig is. Bij wie moet ik me melden?

    Indien er een acuut onveilige situatie wordt gemeld, dan wordt er door de Commissie contact opgenomen en een spoedprocedure gestart. Dit betekent dat er binnen 48 uur een inspectie komt om vast te stellen of er onveiligheid is.

  • Ik heb een nieuwe schade ontdekt. Wanneer kies ik voor het aanvullen van een eerdere aanvraag en wanneer voor het indienen van een nieuwe aanvraag voor schadevergoeding?

    Heeft u een nieuwe schade ontdekt die volgens u is veroorzaakt door een nieuwe beving? Kies dan voor het indienen van een nieuwe aanvraag voor schadevergoeding. u vindt het formulier onder de knop Schade melden op deze website.

    Heeft u een nieuwe schade ontdekt die volgens u is veroorzaakt door een eerdere beving, waarvoor u al een aanvraag voor schadevergoeding heeft gedaan? Kies dan voor het aanvullen van die aanvraag door middel van de knop `Aanvraag aanvullen´. Deze knop ziet u als op de eerder ingediende aanvraag aanklikt.

    Het aanvullen van een eerder ingediende aanvraag kan niet meer als er al een opname is ingepland of uitgevoerd. De knop 'Aanvraag aanvullen' ziet u dan niet meer staan.

  • Is het mogelijk om fysiek schade te melden, dus bij een kantoor? Of kan het alleen telefonisch of via de website?

    Dit kan ook via een fysiek loket. Het adres is Cascadeplein 10, 9726 AD Groningen.

    Er komen in de komende tijd ook nog steunpunten in de regio.

  • Tot hoe lang mag ik de schade door aardbevingen melden?

    Ook oudere schade wordt door ons in behandeling genomen. Wel is het zo dat met de jaren, de schade steeds moeilijker wordt toe te wijzen aan een aardbeving. Daarom is het verstandig om schade altijd zo snel mogelijk te melden.

  • Ik ben huurder van een gebouw, kan ik ook een vergoeding krijgen voor schade aan dat gebouw?

    Nee, als huurder kunt u geen vergoeding ontvangen voor schade aan een gebouw. Alleen eigenaren komen hiervoor in aanmerking.

    U kunt als huurder dan ook geen aanvraag voor schadevergoeding doen. De eigenaar van het gebouw waarvan u huurder bent, zal de aanvraag moeten indienen.

    Maar als u materiële schade heeft die het gevolg is van de schade aan het gebouw, dan kunt u daarvoor wel een aanvraag tot schadevergoeding doen.
     

  • Ik heb schade geconstateerd en heb een verbouwing gepland. Kan de schade alvast worden hersteld, ook als de schade nog niet is beoordeeld?

    Nee, de Commissie kan geen schade vergoeden als uw schade niet meer objectief is vast te stellen.

    Als uw schade is opgenomen kunt u voor eigen rekening en risico besluiten alvast te herstellen. Een eventuele tweede beoordeling van de schade is dan niet meer mogelijk.

  • De Vereniging van Eigenaren is eigenaar van de buitenkant van een gebouw. De bewoner is eigenaar van de binnenkant. Wie doet de aanvraag?

    Dat hangt ervan af waar de schade is. Meestal is het zo dat de bewoner over de binnenkant en de eigenaar over de buitenkant gaat.

  • Ik woon in een monumentaal pand. Hoe wordt daar rekening mee gehouden in de schadeafhandeling?

    De deskundige is opgeleid om schade aan monumentale panden op te nemen.

  • Waar kan ik controleren of het om een monument gaat?

    Als u wilt weten of het om een rijksmonument gaat, kunt u dat nagaan in het Monumentenregister.

    Bij uw gemeente kunt u opvragen welke gemeentelijke monumenten er zijn en of uw gebouw mogelijk ook een monument is.

  • Waar kan ik schade aan industriële gebouwen en infrastructurele werken melden?

    Het gaat hier om voorzieningen voor algemeen en gemeenschappelijk gebruik die belangrijk zijn om de samenleving goed te laten functioneren. Het gaat om zowel bovengrondse als ondergrondse  infrastructurele werken. 

    Deze schademeldingen moeten gedaan worden bij de NAM. Schades aan industriegebouwen en infrastructurele werken vallen namelijk niet onder het Protocol Mijnbouwschade Groningen en kunnen dus niet bij de Commissie worden ingediend.

  • Ik heb mijn schade bij het CVW gemeld voor 31 maart 2017, maar ik heb geen vertrouwen in een goede afhandeling. Kan de Commissie mijn dossier overnemen of mij helpen?

    Helaas kan de Commissie uw dossier niet overnemen van het CVW. Uw schademelding is gedaan voor 31 maart 2017. Hierdoor valt uw dossier nog onder het oude schadeprotocol en wordt deze beoordeeld en afgehandeld door het CVW.  

    De minister heeft met de NAM afgesproken dat de NAM met een ruimhartig aanbod komt voor alle schademeldingen die voor 31 maart 2017 zijn ontvangen door het CVW.

  • Ik heb voor 31 maart 2017 een schademelding gedaan bij het CVW en die procedure loopt nog. Wat gebeurt er met deze aanvraag?

    Deze blijft in behandeling bij het CVW. 

    Voor schademeldingen gedaan tot 31 maart 2017 is afgesproken dat NAM een ruimhartig aanbod zal doen. Meldingen die op 19 maart 2018 in behandeling zijn bij de Arbiter Bodembeweging worden nog door de Arbiter afgehandeld. 

  • Ik heb een 'schone lei' (voucher) aangeboden gekregen van de NAM/het CVW, maar accepteer dit aanbod niet. Kan ik alsnog mijn schade bij de Commissie melden?

    Nee, dat is niet mogelijk.

    Als u een aanbod voor 'schone lei' heeft gehad, dan heeft u uw schade voor 31 maart 2017 voor 12:00 uur gemeld. Schademeldingen die voor voor die datum zijn gedaan, worden afgehandeld door het CVW.

  • Ik heb de voucher van de 'schone lei' aanvaard. Kan ik dit nog terugdraaien?

    Nee, uw dossier is gesloten en u heeft ingestemd met finale kwijting.

  • Ik heb mijn schademelding precies op 31 maart 2017 gedaan bij het CVW. Wie behandelt mijn melding?

    Als uw schademelding voor 12.00 uur is geregistreerd, blijft uw schademelding in behandeling bij het CVW. In dat geval heeft het CVW al contact met u opgenomen.

    Heeft u de schade na dit tijdstip gemeld, dan heeft de Commissie uw schademelding overgenomen van het CVW. In dat geval neemt de Commissie contact met u op om uw dossier verder af te handelen.

  • Ik woon buiten de provincie Groningen en mijn schademelding is alleen geregistreerd. Wordt mijn schade nu wel opgenomen?

    De Commissie bepaalt haar werkwijze zelf. De Commissie beslist over de te volgen procedure en deelt deze mee aan de aanvrager.

    De procedure kan omvatten dat de deskundige de schade opneemt en rapporteert over de aard van de schade in het licht van de door de Commissie te maken beoordeling.

  • Ben ik verplicht om de schade te herstellen?

    Als u een schadevergoeding hebt gekregen, mag u als aanvrager zelf weten of u de schade laat herstellen en hoe u dat doet.

    Het is wel zo dat als er nieuwe schade ontstaat, bijvoorbeeld op dezelfde plek of in de buurt van die plek, het eenvoudiger zal zijn om over deze schade te oordelen als de eerdere schade is hersteld.

Schademeldingen voor 31 maart 2017, 12.00 uur

  • Ik heb voor 31 maart 2017 een schademelding gedaan bij het CVW en deze procedure loopt nog. Wat gebeurt er met deze schademelding?

    Deze blijft in behandeling bij het CVW. Voor schademeldingen gedaan tot 31 maart 2017, 12.00 uur is afgesproken dat de NAM een aanbod zal doen.

    Meldingen die op 19 maart 2018 in behandeling zijn bij de Arbiter Bodembeweging worden nog door de Arbiter afgehandeld.

  • Wat moet ik doen als ik een oude én een nieuwe schade heb? Bij wie moet ik me dan melden?

    Alle meldingen van voor 31 maart 2017, 12.00 uur worden door de NAM afgehandeld. Als u daarna een melding bij het CVW gedaan heeft, wordt deze automatisch door de Commissie overgenomen.

  • Ik heb ook nieuwe schade gemeld. Hoe gaat dat nu? Eerst was ik buitengebied en nu val ik onder het nieuwe schadeprotocol.

    De NAM zal u benaderen voor een aanbod voor uw schademelding van voor 31 maart 2017, 12:00 uur. Uw nieuwe melding zal door de Commissie worden beoordeeld.

  • Ik heb de voucher van de schone lei aanvaard. Kan ik dit terugdraaien?

    Nee, uw dossier is gesloten en u heeft ingestemd met finale kwijting.

  • Ik heb nog een voucher-aanbod. Wat moet ik doen?

    Als u die heeft geaccepteerd, ontvangt u binnenkort het afgesproken bedrag van NAM en is de procedure afgesloten. Als uw dossier nog niet is afgerond dan ontvangt u voor 1 juli een aanbod van NAM.

  • Hoe zit het met de complexe gevallen? Blijven die bij de NCG, zoals nu?

    Complexe gevallen ontvangen net als de andere meldingen van voor 31 maart 2017, 12.00 uur een aanbod van de NAM.

  • Ik heb een aanbod van de NAM ontvangen, maar dat is een schikking. Dit betekent finale kwijting. Kan ik dan met nieuwe of terugkerende schade wel naar de Commissie?

    Nieuwe, maar ook teruggekeerde schade kunt u melden bij de Commissie.

  • Kan ik nog naar de Arbiter Bodembeweging?

    U kunt tot 19 maart een zaak aanmelden bij de Arbiter Bodembeweging. De Arbiter controleert of uw zaak in behandeling kan worden genomen.

    Voor schades van voor 31 maart 2017 kunt u nog wel terecht bij de Arbiter.

  • Ik zit in fase 2 van Witteveen+Bos. Waarom gaan deze inspecties door? Mag ik weigeren?

    Met de inspectie wordt de schade in beeld gebracht. Dat zal de NAM naar verwachting gebruiken voor het formuleren van een aanbod. U kunt altijd weigeren.

  • Mijn zaak ligt bij de Commissie Bijzondere Situaties. Wat gebeurt daar nu mee?

    Deze Commissie Bijzondere Situaties blijft bestaan, dus voor u verandert er niets. De Commissie gaat hier niet over.

  • Ik heb immateriële schade. Kan ik die ook claimen?

    Met immateriële schade kan van alles worden bedoeld. Als u bedoeld dat u smartengeld wilt, dan is de Commissie daar niet voor bevoegd om over te besluiten.

  • Mijn schadedossier ligt bij de Arbiter Bodembeweging. Wat gebeurt daarmee?

    Uw schadedossier wordt verder afgehandeld door de Arbiter Bodembeweging. Door het aantal schadedossiers dat momenteel in behandeling is bij de Arbiter Bodembeweging kan de doorlooptijd van het schadedossier langer zijn. U kunt ook de arbitrage stopzetten en uw schade/ dossier aanmelden bij de Commissie.

Schademeldingen op of na 31 maart 2017, 12.00 uur

  • Ik heb mijn schade op of na 31 maart 2017, 12.00 uur gemeld bij het CVW. Wat gebeurt er met mijn melding?

    De onafhankelijke Commissie neemt de dossiers over in de staat zoals ze nu bij het CVW liggen. Doorgaans zullen eerder gemaakte stappen in het proces niet opnieuw hoeven te worden doorlopen, maar als de schade relatief lang geleden optrad, vindt er mogelijk een nieuwe schadeopname plaats.

  • Ik heb schade gemeld op of na 31 maart 2017, 12.00 uur bij het CVW. Waarom kan ik mijn schadedossier nog niet online raadplegen?

    Dat komt omdat uw schadedossier van een particuliere instantie (het Centrum Veilig Wonen) is overgedragen aan ons als overheidsinstantie.

    Bij ons logt u in met DigiD (voor particulieren) of eHerkenning (voor bedrijven). Maar daarvoor moeten we wel zeker weten dat uw identiteit overeenkomt met die van degene voor wie het schadedossier is aangemaakt.

    Zodra deze koppeling is aangebracht, staat uw schadedossier online. Helaas kunnen we nu nog niet zeggen hoeveel tijd dat ons gaat kosten.

  • Bij wie moet ik me melden als ik een oude én een nieuwe schade heb?

    Alle bewoners met openstaande meldingen van voor 31 maart 2017, 12.00 uur ontvangen van de NAM een aanbod.

    Als u na 31 maart 2017, 12.00 uur een melding bij CVW gedaan heeft, wordt deze automatisch door de Commissie overgenomen. Voor deze meldingen wordt contact met u opgenomen door de Commissie. Schade die na 19 maart 2018 ontstaat kunt u ook terecht bij de Commissie.

  • Sinds de zomer van 2017 is het CVW begonnen met het opnemen van schades aan woningen met een zogenoemde nulmeting. Krijgt mijn woning ook een nulmeting?

    In het besluit is afgesproken dat u in staat kunt worden gesteld een nulmeting te doen. Hierover moet de Commissie nog een beslissing nemen. De opname van de schade wordt niet met een nulmeting gedaan.

    U wordt hierover nog geïnformeerd, onder andere via deze website. Er wordt altijd contact met u opgenomen als een deskundige een bezoek wil plannen.

  • Ik wacht op het opnameverslag van mijn schade-inspectie. Krijg ik deze nog van het CVW? Hoe wordt mijn schade afgehandeld?

    Als de schade is gemeld voor 31 maart 2017, 12.00 uur, dan blijft uw dossier bij het CVW en zij sturen u het opnameverslag.

    Afgelopen zomer is gestart met de opname van schades die na 31 maart zijn gemeld. CVW draagt die  dossiers over aan de Commissie en u krijgt dan automatisch bericht van de Commissie.

  • Ik heb immateriële schade. Kan ik deze ook melden?

    Nee, als het gaat om immateriële schade die is ontstaan voor 19 maart 2018 kan die alleen bij de NAM worden geclaimd.

  • Mag ik materiële schade als gevolg van fysieke schade melden, als de fysieke schade al eerder door het CVW is uitbetaald?

    Als het CVW de schade heeft uitbetaald, is er waarschijnlijk een vaststellingsovereenkomst getekend. Daarmee is de melding door het CVW afgehandeld.

    De TCMG neemt alleen evident onbillijke situaties in behandeling. Dit verzoek kan de bewoner altijd doen. Het lijkt vreemd dat een materiële schade bij het CVW niet tegelijk met de fysieke schade is gemeld. Maar de schade melden kan uiteraard altijd.

  • Het CVW heeft al een schade-inspectie bij mij uitgevoerd. Wat gebeurt er nu met mijn schadedossier?

    Als de schade is gemeld voor 31 maart 2017, 12.00 uur dan blijft uw dossier bij CVW.

    Als de schade daarna is gemeld, wordt uw dossier en de voortgang hierop overgenomen door de Commissie. Als uw opnameverslag al is gemaakt dan is dat de basis voor verdere afhandeling.

  • Ik maak me zorgen om mijn privacy. Hebben jullie zomaar toestemming om mijn dossier van het CVW te krijgen?

    Bij de overdracht van uw dossier van het CVW naar ons hebben we toegezien op een veilige overdracht van uw gegevens.

    U krijgt van ons een brief waarin we de ontvangst van uw dossier aan ons bevestigen. In deze brief wordt u de mogelijkheid geboden om het ons te laten weten als u het niet eens bent met de overdracht van uw dossier.

    Uw schademelding wordt dan niet door ons in behandeling genomen en we zullen uw gegevens uit onze systemen verwijderen.

  • Hoe gaat de TCMG om met informatievragen van het CVW? Wat mag wel en niet gedeeld worden?

    Niet-persoonsgerelateerde informatie, zoals aantallen meldingen, telefoontjes, enzovoort, kan worden gedeeld. Maar individuele schadedossiers worden niet zonder toestemming van de bewoner gedeeld met anderen.

  • Ik heb nog een voucher-aanbod ('schone lei') van het CVW. Wat moet ik doen?

    Als u die heeft geaccepteerd, ontvangt u binnenkort het afgesproken bedrag van de NAM en is de procedure afgesloten. Als uw dossier nog niet is afgerond dan ontvangt u voor 1 juli een aanbod van de NAM.

  • Ik heb een bewonersbegeleider bij het CVW. Wie wordt mijn nieuwe zaakbegeleider bij de Commissie?

    Dat is op dit moment nog niet duidelijk, er wordt zo gauw mogelijk contact met u opgenomen door de Commissie. De Commissie zal in elk geval een zaakbegeleider aanwijzen.

De schadeprocedure

  • Wat kan ik vinden in mijn schadedossier?

    In uw online schadedossier vindt u onder andere de gegevens van uw zaakbegeleider bij de Commissie. Verder kunt u er uw persoonlijke contactgegevens bijwerken en kunt u ook aanvullende schade bij ons melden. Vooralsnog bevat uw online dossier alleen nieuwe schademeldingen, dus meldingen die u bij de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen heeft gedaan.

    We werken eraan om uw online dossier zo compleet mogelijk te maken, zodat u het ook kunt raadplegen voor de status en de voortgang van uw dossier, en om aanvullende informatie zoals foto's en inspectierapporten toe te voegen.

  • Hoe kan ik mijn schadedossier online inzien?

    Zodra de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen uw melding in behandeling heeft genomen, krijgt u bericht. U kunt dan uw schadedossier online inzien door in te loggen met DigiD. Via de knop Mijn schadedossier op deze website kunt u inloggen.

    Aangezien de Commissie op 19 maart 2018 van start gaat en dan ook pas beschikt over de dossiers van het CVW (vanaf 31 maart 2017), is het mogelijk dat u nog niet direct toegang krijgt tot uw dossier. Wij werken eraan om dat zo snel mogelijk in orde te maken.

  • Stel, ik ga verhuizen of ik verkoop mijn huis. Wat gebeurt er dan met mijn schademelding?

    U krijgt de schadevergoeding, want u heeft de schade geleden. De koper kan de schade verrekenen in de koopprijs. Het is verstandig hierover afspraken vast te leggen in de koopakte.

  • Komen dezelfde inspecteurs bij mijn huis kijken als voorheen van het CVW?

    Nee. De Commissie schakelt deskundigen in die voldoen aan de kwaliteitseisen die de Commissie heeft vastgesteld. Mocht u bezwaar hebben tegen de deskundige, dan kunt u dit binnen twee weken aangeven.

  • Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met het besluit van de Commissie?

    Als u het niet eens bent met een besluit van de Commissie kunt u hiertegen in bezwaar gaan door binnen zes weken na verzending van het besluit schriftelijk een bezwaarschrift in te dienen. U kunt het ondertekende bezwaarschrift sturen naar de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen, ter attentie van de deelcommissie bezwaar, Postbus 40009, 8004 DA Zwolle. Het is van belang dat u uw dossiernummer in uw bezwaarschrift vermeldt.

  • Als ik het niet eens ben met een beslissing van de Commissie, kan ik dan nog steeds een eigen contra-expert inschakelen?

    Ja. U kunt de Commissie met een bezwaarschrift laten weten dat u een contra-expertise wilt.

  • Heb ik recht op ondersteuning als ik het niet eens ben met het oordeel van de Commissie?

    Ja, u kunt bezwaar aantekenen tegen een besluit van de Commissie. In de bezwaarprocedure zal de Commissie een aanvullend oordeel van een deskundige (vergelijkbaar met de contra-expertise) vragen.

    Doet de Commissie dit niet en wilt u dat toch, dan kunt u de Commissie verzoeken alsnog een deskundige in te schakelen. De Commissie kan dit verzoek alleen naast zich neerleggen als de zaak hier overduidelijk geen aanleiding voor geeft.

  • Kan ik na 19 maart 2018 nog naar de Arbiter Bodembeweging?

    Nee, dat is niet meer mogelijk. De Arbiter verdwijnt onder het nieuwe protocol. Hiervoor in de plaats komt de mogelijkheid om een bezwaarschrift in te dienen als u het niet eens bent met het besluit van de Commissie.

  • Hoe zit het met mijn privacy? Ik heb mijn schade gemeld bij het CVW en de Commissie is een andere instantie.

    De overdracht van gegevens is nodig om zo snel als mogelijk een besluit ten aanzien van uw melding te nemen en u, indien een vergoeding tot schade wordt toegewezen, te kunnen betalen. Het CVW vernietigt uw gegevens. Dat heeft het CVW met de overheid afgesproken.

Schade vergoeden

  • Welke schade krijg ik vergoed?

    De volgende soorten schade als gevolg van gaswinning uit het Groningenveld of als gevolg van de gasopslag in Norg, worden vergoed:

    • Fysieke schade aan gebouwen en werken
    • Materiële gevolgschade

    Fysieke schade aan gebouwen en werken

    Het gaat hierbij om vermogensschade die u heeft geleden door zaakschade aan gebouwen en werken.

    Gebouwen en werken zijn onder andere: woningen, winkelpanden, bedrijfsgebouwen, kantoren, fabrieken (met uitzondering van industriegebouwen en industriewerken), scholen, kerken, garages, schuren, mestkelders, parkeerplaatsen MKB-bedrijven en particuliere riolering (in particuliere grond tot en met het aansluitpunt).

    Materiële schade

    Daarnaast kan materiële schade die het gevolg is van deze fysieke schade, in aanmerking komen. Bij materiële gevolgschade kunt u denken aan bijvoorbeeld schade aan uw tuin en inboedel, letselschade, maar ook aan omzetverlies voor uw MKB-bedrijf. Voorwaarde is wel dat deze schade het gevolg is van de schade aan uw gebouw of werk.

    Ook kosten die u in verband met de inspectie of herstel van de schade heeft moeten maken, komen in aanmerking. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan verhuiskosten, reiskosten en begeleidingskosten. Hiervoor geldt dat deze kosten alleen worden vergoed als er ook fysieke schade is geconstateerd.

  • Kan ik een vergoeding krijgen voor de bijkomende schade als gevolg van de gaswinning?

    Voor een aantal kosten geldt een vaste vergoeding, deze staan in dit overzicht. Maar u kunt geen vergoeding vragen voor kosten die al op een andere manier worden vergoed. Wel kunt u bij aantoonbaar hogere kosten eventueel een hogere vergoeding krijgen.

    Schermafbeelding%202018-03-14%20om%2016.52.08.png

    Voor de volgende schade is de vergoeding afhankelijk van de werkelijk gemaakte kosten: inboedel- en tuinschade, zorgkosten, inkomstenderving en redelijke juridische of andere begeleidingskosten.

     

  • Welke mogelijkheden zijn er voor het herstel van de schade?

    Momenteel zijn er twee mogelijkheden om uw schade te herstellen:

    1. Het schadebedrag wordt in geld aan uw uitbetaald.

    2. U dient de factuur van de aannemer die de schade heeft hersteld in. Deze wordt vergoed op basis van een maximaal bedrag vastgesteld door de Commissie. De vergoeding wordt dan rechtstreeks uitbetaald aan de aannemer.

  • Wordt de schade gewoon uitbetaald? Kan ik mijn eigen aannemer inschakelen?

    Als de Commissie vaststelt dat u in aanmerking komt voor vergoeding voor de schade heeft u twee opties:

    - Uw schade wordt direct op uw rekening uitbetaald, of

    - U dient een factuur van de aannemer in. Deze wordt vergoed op basis van een maximaal bedrag vastgesteld door de Commissie. De vergoeding wordt dan rechtstreeks uitbetaald aan de aannemer.

  • Wie gaat de schadeafhandeling uitvoeren?

    De Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen. De Commissie wordt hierbij ondersteund door een uitvoeringsorganisatie.

  • Hoe lang duurt het voor mijn schade is hersteld?

    Elk schadegeval is anders en er is dus geen vaste termijn voor schadeherstel. 

    Het is aan u hoe u de schade wilt laten herstellen. De Commissie besluit daar niet over en stelt, bij toekenning van schadevergoeding, geld beschikbaar aan u of een door u gekozen aannemer om het werk te laten uitvoeren..

  • Wat betekent bouwkundig versterken?

    Bouwkundig versterken betekent dat de constructie van uw woning structureel sterker wordt gemaakt en dan beter bestand is tegen aardbevingen. 

    Het gaat om maatregelen zoals het versterken van de verbindingen tussen de vloeren en wanden, het versterken van vloeren, muren en de fundering of het vervangen van muren.

    Het is niet uit te sluiten dat ook een bouwkundig versterkte woning nog schade oploopt door een aardbeving. Maar de kans op zware schade is wel aanzienlijk kleiner geworden.

  • Wat is veiliger maken?

    Veiliger maken houdt in dat een gebouw beter bestand wordt gemaakt tegen de effecten van aardbevingen.

    Zo wordt de schoorsteen soms vervangen door een lichtgewicht-versie of komt er een totaalplan voor de verbouwing van een huis. Daarmee lopen bewoners en omstanders minder risico.

    De Commissie heeft echter geen taak in het versterken van gebouwen. Die ligt bij het CVW en bij de Nationaal Coordinator Groningen.

  • Is het verstandig om foto's te maken als iets is hersteld?

    Dat kunt u het best zelf beoordelen. Als er onverhoopt nieuwe schade optreedt, dan zal die schade opnieuw worden beoordeeld.

Contact

  • Wat is het telefoonnummer van de Commissie?

    Het gratis algemene telefoonnummer van de Commissie is 0800 4444 111. U kunt ons daar zeven dagen in de week van 8.00 uur tot 20.00 uur bereiken.

    Als wij u bellen, verschijnt overigens het nummer 088 0420420 in uw scherm. Dit nummer kunt u ook gebruiken als u ons vanuit het buitenland wilt bereiken.

  • Waar kan ik de Commissie bezoeken?

    Dit is het bezoekadres van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen:

    Cascadeplein 10

    9726 AD Groningen

    U kunt op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur bij ons terecht voor het melden van een schade of voor een gesprek. Dit kan met of zonder afspraak.

  • Wat is het postadres van de Commissie?

    Tijdelijke commissie mijnbouwschade Groningen

    Antwoordnummer 3061

    8000 WB Zwolle

  • Hoe kan ik de Commissie vanuit het buitenland bellen?

    Ons algemene, gratis telefoonnummer 0800 4444 111 werkt niet als u vanuit het buitenland belt. Dan moet u een ander nummer draaien: +31 (0)88 0420 420.

    Helaas is het nummer voor bellen vanuit het buitenland niet gratis. U betaalt het lokale tarief om naar Nederland te bellen. Dat tarief verschilt per land.

Niet gevonden wat u zoekt?

Kunt u niet vinden wat u zoekt? Dan kunt u ons bellen op 0800 4444 111. Dit kan elke dag van 8.00 tot 20.00 uur.  

Of gebruik het contactformulier.