Verder naar inhoud

Schade aan gebouwen en objecten

Maatwerk - Herstel in Natura

Wilt u als eigenaar de schade laten herstellen maar ziet u er tegenop om dat zelf te regelen? Dan is Herstel in Natura misschien interessant voor u. Wij zorgen dat een aannemer de schade voor u herstelt. U krijgt dan geen schadevergoeding in geld.

In het kort

  • U kunt in uw schademelding aangeven dat u interesse heeft in afhandeling met Herstel in Natura.
  • Als u het adviesrapport heeft ontvangen, weten we of uw schademelding in aanmerking komt voor Herstel in Natura. We vragen dan of u definitief kiest voor herstel in plaats van geld.
  • In overleg met u plannen we de start en de duur van het herstel.
  • Een door ons geselecteerde aannemer herstelt de schade.
  • Wij zorgen ervoor dat alles goed verloopt en controleren het werk van de aannemer.

De voordelen 

  • Ontzorgen: wij regelen alle zaken rondom het herstel voor u.
  • Herstel van alle volledig toegekende schades volgens de aanbevolen herstelmethode.  
  • Geen lange wachttijden bij aannemers.   
  • Controle op geleverd werk door gezamenlijke oplevering.
  • Een onderhoudstermijn van zes maanden bij het IMG. Daarna heeft u vijf jaar garantie bij de aannemer.
  • Wilt u meer laten herstellen? In overleg en tegen bijbetaling is veel mogelijk. Dit kunt u met de aannemer bespreken.

Aannemers

De aannemers waarmee we samenwerken zijn:

  • Samen Bouwzaken
  • Bouwbedrijf Kooi
  • Jorritsma Bouw

Spelregels

Wanneer komt u in aanmerking voor Herstel in Natura?

Meer over Spelregels

Bijkomende kosten

U kunt kosten maken als gevolg van een schademelding of het herstel van de schade. Wij noemen die kosten bijkomende kosten. Voor die kosten kunt u een vergoeding aanvragen. Denk bijvoorbeeld aan overnachtingskosten of schoonmaakkosten.

Meer over Bijkomende kosten

Hoe werkt het

  • Stap 1

    Schademelding en interesse

    U geeft in uw schademelding aan dat u interesse heeft in Herstel in Natura in plaats van een schadevergoeding in geld. Of u vertelt dit aan uw zaakbegeleider. U kunt uw belangstelling voor Herstel in Natura doorgeven tot u uw reactie op het adviesrapport geeft.

    Direct aanvragen
  • Stap 2

    Schadeopname en adviesrapport

    Er komt een opnemer bij u langs om de schade op te nemen. Een onafhankelijke deskundige maakt op basis van de foto’s en gegevens van de opname een adviesrapport. U ontvangt dit rapport en kunt erop reageren.

    Als wij het rapport ontvangen van de deskundige weten we of uw gebouw geschikt is voor Herstel in Natura. Wij nemen contact met u op om te bespreken wat u wilt: herstel of toch een vergoeding in geld?

    Schade beoordelen
  • Stap 3

    Besluit en overeenkomst

    Wij nemen een besluit op uw aanvraag. Als uw gebouw geschikt is voor Herstel in Natura en u heeft aangegeven dat u herstel wilt, dan krijgt u naast het besluit ook een uitvoeringsovereenkomst. U ondertekent en parafeert de uitvoeringsovereenkomst en stuurt die naar ons terug. Na ontvangst wordt de schadeafhandeling overgedragen aan het Bouwbureau van het IMG.

  • Stap 4

    Bespreking van het herstel

    Het Bouwbureau of de aannemer maakt samen met u de planning voor het herstel en bespreekt welke schade we herstellen, wanneer de aannemer bij u langskomt en hoelang de werkzaamheden ongeveer duren. Het herstel kan beginnen als de wettelijke bezwaartermijn van zes weken voorbij is.

    Wij hebben drie aannemers geselecteerd om het herstel uit te voeren. 

  • Stap 5

    Herstel en oplevering

    De aannemer gaat aan de slag en houdt tijdens het herstel contact met ons Bouwbureau. Samen met u controleren we of de schade goed is hersteld. Na de werkzaamheden stuurt de aannemer de factuur naar ons.

    We geven een onderhoudstermijn van zes maanden op het herstel. Daarna staat de aannemer nog vijf jaar garant voor eventuele gebreken van de herstelde schades.

  • Ik heb laten weten geïnteresseerd te zijn in Herstel in natura. Wanneer hoor ik wat?

    Wij nemen contact met u op als u het adviesrapport heeft ontvangen. Op dat moment weten we namelijk of uw aanvraag geschikt is voor herstel in natura.

  • Ik ben niet de enige eigenaar. En nu?

    Is het gebouw of werk waarvoor u een aanvraag doet niet alleen van u? Maar is het bijvoorbeeld ook van uw partner of een andere mede-eigenaar?

    U kunt ervoor kiezen om de aanvraag ook namens uw mede-eigenaren te doen. In dat geval kunnen we de eventuele schadevergoeding volledig toekennen. Uw mede-eigenaren moeten wel toestemming geven dat u de aanvraag namens hen doet. Dit doen ze in hun eigen Mijn dossier via ‘Dit kunt u nu doen’.

    Als u de aanvraag niet namens uw mede-eigenaren doet, of uw mede-eigenaren geven daar geen toestemming voor, kennen wij een eventuele schadevergoeding niet volledig toe, maar alleen het deel waar u recht op heeft. 

  • Hoe doet een VvE een aanvraag tot schadevergoeding?

    Als u een schademelding wilt doen namens een VvE, logt u in Mijn dossier in met eHerkenning. Als u bent ingelogd, kiest u onder Schade gebouw voor ‘Schademelden voor de VvE’.

    Geen eHerkenning
    Heeft de VvE geen eHerkenning? Dan kan een bestuurder van de VvE een schademelding doen via DigiD. Daarbij moet hij aangeven dat het gaat om een aanvraag voor gemeenschappelijke ruimten.
    Is de bestuurder zelfstandig bevoegd? Dan is er geen machtiging nodig. Zijn de bestuurders gezamenlijk bevoegd? Dan moeten de overige bestuursleden de aanvrager machtigen.

    Geen KVK
    Heeft de VvE geen KVK? Dan sturen wij u een formulier. Alle eigenaren van het appartement moeten toestemming geven voor de schademelding. Dit doen ze door het formulier te ondertekenen.

  • Ik wil mijn keuze tussen maatwerk en de vaste vergoeding veranderen. Kan dat nog?

    Heeft u kort geleden de aanvraag voor vergoeding ingediend? Vaak is het dan nog mogelijk een andere keuze te maken. Twijfelt u? Neem dan contact op, wij helpen u graag.

    Toch liever de vaste vergoeding
    Is er nog geen opname van de schade geweest? En zag u bij het invullen van het aanvraagformulier de keuze voor de vaste vergoeding?
    U moet uw aanvraag eerst intrekken. Daarvoor gaat u in Mijn dossier naar de pagina met het overzicht van uw aanvraag. U ziet de knop "Intrekken" bij "Aanvraag aanvullen". Daarna meldt u de schade opnieuw en kiest u voor de vaste vergoeding.

    Toch liever maatwerk
    De keuze voor de vaste vergoeding is pas definitief als u ons aanbod accepteert.
    Heeft u nog geen aanbod ontvangen? Trek dan de aanvraag in. Daarvoor gaat u naar Mijn dossier naar de pagina met het overzicht van uw aanvraag. U ziet de knop om de aanvraag in te trekken bij "Dossier aanvullen".

    Heeft u het aanbod al ontvangen? Dan gaat u naar Mijn dossier en geeft u aan het aanbod niet te accepteren. Daarna meldt u de schade opnieuw en kiest u voor maatwerk.