Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

Stand van zaken cijfers en eerste beeld schademeldingen

267.jpg

Schademeldingen komen zowel via de website (60%) als per telefoon (40%) binnen. Behalve het melden van de schades wil een deel van de schademelders/bewoners ook hun verhaal kwijt. Vanzelfsprekend nemen we daarvoor de tijd. De opschaling van het aantal telefonische medewerkers maakte dat er slechts beperkt sprake was van wachttijden. Mensen zeggen dat het voelde alsof er een vrachtwagen het huis binnen reed, anderen hoorden of voelden een knal of dachten eerst dat er inbrekers in huis waren.

 

Soorten schades

De 912 meldingen bestaan voor het grootste deel uit scheurvorming. Er worden veel nieuwe scheuren in binnen- en buitenmuren van het huis, schuren en garages gemeld, maar ook veel bestaande scheuren die groter of langer zijn geworden. Verder is er sprake van stukken of stukjes pleisterwerk die naar beneden kwamen vallen, voegen die eruit gesprongen zijn, meldingen van trillende kozijnen, barsten in badkamertegels, spiegels die van de wand zijn gevallen.

Acuut onveilige situaties

Van de 40 meldingen van een acuut onveilige situatie (AOS) hebben we er nu 13 bezocht. In drie van de dertien gevallen was er sprake van een acuut onveilige situatie. Het ging daarbij om appartementen waar geveldelen loszitten, een woning waarbij vloertegels aan het barsten zijn en 10 huurwoningen waar plafonddelen loslaten. Er zijn daar tijdelijke maatregelen getroffen. De bewoners hoeven niet uit hun huis.

Bij de andere meldingen was er wel sprake van schades, maar niet van acute onveiligheid. De AOS-meldingen komen van allerlei soorten gebouwen, van nieuwbouw tot boerderij. Daarbij gaat het om bewoners die bang zijn dat de schoorsteen naar beneden komt, defecten aan installaties  en nieuwe of verergerde scheuren. Er zijn vijf teams die ingezet worden om alle meldingen binnen 48 uur te inspecteren en maatregelen te laten nemen wanneer nodig. Mocht het aantal meldingen oplopen dan wordt er verder opgeschaald. 

Schadeloket extra bemenst

Toen de melding van de aardbeving bij Westerwijtwerd bekend werd zijn er maatregelen getroffen om de verwachte sterke toename van schademeldingen op te vangen. Het aantal mensen achter de telefoons is meer dan verdubbeld, het schadeloket zal behalve op zaterdag ook op zondag bereikbaar zijn en de AOS-teams zijn opgeschaald.