Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

Schademelders kunnen straks ook een eigen aannemer inzetten

252.jpg

Voor schademeldingen die onder de reguliere procedure vallen worden diverse maatregelen genomen om ook daar de afhandeling te versnellen. Zo komt er de mogelijkheid een eigen aannemer in te zetten voor schade-opnames.

 

Voor veel schademelders wordt het de komende tijd de vraag: is de Stuwmeerregeling voor mij een oplossing of moet ik toch via de reguliere procedure? Voor alle schademeldingen die onder de reguliere procedure worden afgewikkeld, wil de TCMG de kans op een voortvarende schadeafhandeling verder vergroten. Daartoe zijn meerdere maatregelen genomen en in voorbereiding.

Door TCMG geselecteerde aannemers

Momenteel heeft TCMG een aannemersvariant lopen waarbij aannemers de schade-opnames en calculaties uitvoeren. We breiden het aantal betrokken aannemersbedrijven in de komende maand uit van 7 naar 10 tot 12, en vervolgens naar 15 tot 20 aannemers. Met deze bedrijven maken we afspraken om per aannemer tot een hoger aantal schade-opnames te komen.

Eigen aannemers

Mensen die schade hebben gemeld kunnen bovendien vanaf september een aannemer naar eigen keuze inschakelen voor een schade-opname. Wel moet deze aannemer aan een aantal minimum vereisten gaan voldoen. Aannemers moeten voldoen aan de eisen ten aanzien van veilig werken en moeten van voldoende omvang zijn om na de schade-opname het werk ook uit te voeren. Ook zullen ze moeten werken met een calculatietool voor het eenduidig berekenen van de schadeomvang. De TCMG stelt deze beschikbaar.

Beoogde capaciteit

De toename van het aantal aannemers moet leiden tot een aanzienlijke stijging van het aantal schade-opnames. Waar we met de aannemersvariant met 7 door TCMG geselecteerde aannemers nu circa 100 opnames per maand doen, hopen we dat het er met deze maatregelen 400 tot 600 per maand worden.

Verbetering interne werkwijze

Ook verbeteren we het proces van het opmaken van adviesrapporten op basis van schade-opnames door onafhankelijke deskundigen. We doen dat door voor de deskundigen tot een goede verhouding te komen tussen schade opnemen en schrijven. Zo blijven aanvragen na de schade-opname niet onnodig lang liggen, wachtend op het adviesrapport. Ons streven is dat het adviesrapport er in elk geval bij reguliere schademeldingen binnen enkele weken ligt.

Normale doorlooptijd schadeafhandeling

Met de Stuwmeerregeling en de hier genoemde maatregelen voor versnelling van de reguliere procedure, willen we uitkomen op een normalisatie van de doorlooptijden van de schadeafhandeling. Doel is om uit te komen op een ‘ijzeren voorraad’ die het eind dit jaar mogelijk maakt nieuwe schademeldingen binnen 3 tot 6 maanden af te handelen.