Op veel adressen al eerder schade gemeld

10-10-2018

Op zeker twee derde van de adressen waarvoor de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen een schademelding ontving, is eerder ook schade gemeld bij NAM of CVW. Dat blijkt uit analyse van de schademeldingen. De Commissie is nu voor het eerst begonnen schademeldingen in behandeling te nemen waar ook een historie is met een schademelding bij NAM.

Oude en nieuwe schades

En dat betekent  een nieuwe uitdaging voor de Commissie. Op al deze adressen zullen ‘nieuwe’ van ‘oude’ schades moeten worden onderscheiden omdat de Commissie alleen bevoegd is te besluiten over nieuwe schades. De Commissie heeft de taak om schademeldingen te behandelen die ná 31 maart 2017 zijn binnengekomen. Alles wat daarvoor is gemeld, wordt als ‘oude’ schade gezien, zo volgt uit het Besluit mijnbouwschade Groningen.

Eind in zicht ‘eenvoudige’ schademeldingen

De Commissie is na presentatie van de voorlopige werkwijze in april van dit jaar begonnen met afhandelen van schademeldingen die zich lenen voor vereenvoudigde behandeling. Zo was de kans op voortvarendheid het grootst. Een van de voorwaarden voor vereenvoudigde behandeling is dat er op een adres niet eerder een schademelding is gedaan bij NAM of CVW. Inmiddels is op ruim 2.600 adressen een schade-opname gedaan. Er liggen nog circa 700 schademeldingen waar een schade-opname voor wordt ingepland op basis van de vereenvoudigde behandeling.

Stapsgewijs opschalen

Ondertussen wordt begonnen om structureel, maar nog met kleine aantallen ervaring op te doen met schademeldingen op adressen waarvan bekend is dat er ook ‘oude’ schades zijn. Zo komt er meer zicht op de gemiddelde doorlooptijd van dit soort schademeldingen en eventuele onverwachte vraagstukken. Verwachting is dat wanneer de Europese aanbesteding voor inzet van deskundigen is afgerond, de afhandeling van schademeldingen waar NAM-historie ligt, kan worden opgeschaald.

Inzage in informatie in NAM-dossiers

Om vast te stellen of op een adres sprake is van een nieuwe schade, is het nodig dat de Commissie inzage heeft in de oude dossiers die NAM en CVW over die adressen heeft opgebouwd. Om een schademelding in behandeling te kunnen nemen, is ook een belangrijke voorwaarde dat er geen openstaande schademeldingen zijn die nog in behandeling zijn bij de Arbiter Bodembeweging of Burgerlijke Rechter. Wie daar een procedure heeft lopen, kan nog nieuwe schades in die procedure inbrengen. En daardoor staat dus nog niet vast welke schade ‘oud’ is en al beoordeeld door een andere instantie en welke niet en door de Commissie beoordeeld mag worden. NAM informeert de Commissie daarom ook over de status van openstaande schademeldingen.

Meer informatie over omgaan met NAM-dossiers

We hebben een speciale webpagina gemaakt waarin we uitleggen hoe we omgaan met NAM-dossiers. Ook staat daar hoe we omgaan met de verstrekking van (ook NAM-)gegevens aan schademelders.

Reacties

Member for

48 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 10/10/2018 - 11:15

Permalink

Dieta Kruizinga
10-10-2018 11:05
Men moet gewoon dat doen waar we recht op hebben en al 15 jaar voor moeten strijden!Schade vergoeden. Ik zou bij god niet weten hoe ze hier dat zouden moeten vaststellen. Schuren die al verholpen waren zijn dubbel zo erg terug gekomen het laatste jaar. Valt het dan onder nieuwe of oude schade? We hebben in maart schade gemeld en enkele weken geleden onze zorgen geuit maar tot op de dag van vandaag nog niemand gezien. Hetzelfde geldt voor de arbiter.We moeten maar op de AOS knop drukken. En dan , Jaren je huis uit? Mijn dieren dan?Niets horen we , niets komt vanuit henzelf ,welke instantie dan ook. Ja je uit je huis zetten.

Member for

48 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 10/10/2018 - 11:16

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

DR Kruizinga
10-10-2018 11:15
Ik bedoel natuurlijk scheuren.

Member for

48 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 10/10/2018 - 16:15

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

Jenny, TCMG
10-10-2018 16:14
In uw reactie lees ik frustratie. Ik realiseer me dat jarenlang wachten en terugkerende scheuren daarvoor kunnen zorgen. Ik schrijf u hieronder hoe wij als TCMG te werk gaan. Heeft u al een zaakbegeleider toegewezen gekregen? Hij of zij kan u ook helpen met uw vragen.
Schades die hersteld zijn en daarna weer verergerd en na 31 maart 2017 bij CVW zijn gemeld of sinds 19 maart 2018 bij ons, die mogen we in behandeling nemen. Als u zich onveilig voelt en het gevoel hebt dat er elk moment iets mis kan gaan, dan moet u inderdaad een AOS melding doen.

Member for

48 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 10/10/2018 - 14:33

Permalink

Annet Kaman
10-10-2018 14:27
Ja, als er zoooo lang gewacht worden met inspecteren kun je dit natuurlijk verwachten...zelf 7½ maand geleden schade gemeld, nog niemand gezien. Wat als er een weer een flinke aardbeving komt? Krijg je dan excuses voor het ongemak? Of is dan gewoon het geld op door al die geldverslindende commissies? Ondertussen speelt Wiebes verstoppertje en hult de feiten in nevelen. Gelukkig zitten er in de 1e Kamer ook mensen die werken....wat een opmerking, als zelfs de voorzitter daar aan stoort zal dat zeker gevolgen hebben!

Member for

48 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 10/10/2018 - 16:16

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

Jenny, TCMG
10-10-2018 16:15
Als ik het zo lees, dan heeft u een schade bij ons gemeld die u niet eerder bij NAM heeft geclaimd en dan mogen wij die in behandeling nemen. Als we schade-opname doen, vragen we advies van de onafhankelijke deskundige over de schade zoals hij die op dat moment aantreft, dus ook als deze verergerd is nadat u bij ons een melding heeft gedaan.

Member for

48 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 10/10/2018 - 16:53

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

K. Mulder
10-10-2018 16:50
Mooie woorden, in augustus 2017 hebben wij schade gemeld, brief TCMG ontvangen dat het het nog wel in 2019!!! kan duren dat de schade wordt opgepakt. Schande!

Member for

48 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op do, 11/10/2018 - 17:19

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

Jenny, TCMG
11-10-2018 17:18
Er wordt steeds meer duidelijk over de wijze waarop we alle soorten schademeldingen afhandelen en hoe lang dat duurt. We kunnen nog altijd niet precies zeggen wanneer uw melding afgehandeld kan worden, maar verwachting is nu wel dat komende maanden dat wel bekend wordt. Als u contact met ons opneemt, kunnen we wellicht op basis van de specificaties van uw schademelding al meer zeggen over wanneer u ongeveer aan de beurt bent.

Member for

48 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 10/10/2018 - 17:36

Permalink

G Kuipers
10-10-2018 17:29
Bij mij is het inmiddels 8 weken geleden dat er een schade opname is gedaan door TCSDM. Ik zou volgens de brochure v.d. comissie binnen 2 weken terugkoppeling krijgen. Dit is inmiddels 8 weken geleden en geen terugkoppeling tot op heden. Daarnaast geeft mijn contact persoon aan niet te weten wanneer mijn dossier klaar is en is er ook geen mogelijkheid om hier een indicatie voor te geven. Dus afspraken die niet worden nagekomen en geen voortgangsbewaking op het proces van schade afhandeling. Heeeeel veel ruimte voor verbetering in het proces.

Member for

48 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op do, 11/10/2018 - 17:19

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

Jenny, TCMG
11-10-2018 17:19
Dit klinkt niet goed. Helaas kunnen er diverse redenen zijn waarom u nog geen adviesrapport hebt ontvangen. Ik kan u via deze reactie op onze site helaas niet helpen. Uw zaakbegeleider is inderdaad degene die dit het best kan doen. Goed dat u in ieder geval contact heeft met hem of haar.

Member for

48 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op do, 11/10/2018 - 14:51

Permalink

Bea Blokhuis
11-10-2018 14:49
Van de Arbiter kreeg ik juist te horen dat ik bij mijn daar lopende procedure niet de nieuwe schade kon inbrengen. Hoe zit het nu echt?