Minder schadeopnames, meer adviesrapporten

10-04-2019

Er is een te grote achterstand ontstaan in het opleveren van adviesrapporten na een schadeopname. TCMG laat daarom deskundigen meer tijd steken in het wegwerken van die achterstand. Dat leidt tijdelijk tot een daling van het aantal schadeopnames per week.

Maatregelen nodig

Er zijn ruim 10.800 schadeopnames uitgevoerd. Maar op basis daarvan moeten er nog ruim 3.300 adviesrapporten worden opgeleverd. Het zorgt voor onzekerheid en onduidelijkheid bij betrokkenen. En zonder adviesrapport is het niet mogelijk te besluiten over schadevergoeding. TCMG heeft daarom samen met de expertisebureaus een maand terug maatregelen genomen. Die beginnen nu merkbaar te worden.

Steeds meer adviesrapporten

Door de maatregelen worden er nu wekelijks minder schadeopnames gedaan en dat zal naar verwachting nog twee tot drie maanden zo blijven. Het maakt het mogelijk om meer capaciteit bij expertisebureaus in te zetten voor het inlopen van de achterstand. Het wekelijks aantal schadeopnames komt daardoor nu uit tussen de 200 en 300. Het aantal adviesrapporten stijgt echter naar 400 tot 500 per week.

Ontstaan achterstand

De achterstand is ontstaan doordat eind vorig jaar het aantal schadeopnames fors steeg. Aangezien er altijd tijd tussen de schadeopname en het adviesrapport zit, werd niet meteen duidelijk dat er vervolgens te weinig tijd werd genomen voor het uitwerken van adviesrapporten. Ook moest een deel van de adviesrapporten door deskundigen opnieuw worden gecontroleerd door de komst van een nieuw beoordelingskader. Ook problemen met de ICT spelen ons nog altijd parten.

Goede balans

Om een nieuwe achterstand in de toekomst te voorkomen, is er een limiet gesteld aan het aantal adviesrapporten dat een deskundige nog heeft op te leveren na schadeopnames. Het moet leiden tot een goede balans tussen de groei van schadeopnames, de groei van adviesrapporten, om uit te monden in een verdere groei van het wekelijks aantal afgehandelde schademeldingen.

Adviesrapport basis voor besluit

In het adviesrapport staat welke schade er is, welke oorzaak die heeft en wat het kost om deze te herstellen. Op het adviesrapport kan de schademelder nog reageren, waarna op basis van het gehele dossier een besluit wordt genomen door de Commissie. De adviesrapporten vormen dus een belangrijke stap in de procedure.

Uren en nawerk

Er zijn nu 120 deskundigen beschikbaar. Per schadeopname is een deskundige enkele uren tot soms wel twee dagen bezig met het uitwerken van een adviesrapport, afhankelijk van de omvang en complexiteit van de schades. Soms is er nog extra nawerk, omdat bijvoorbeeld na een reactie van een schademelder of controle van de TCMG zelf blijkt dat er nog aanpassingen nodig zijn.

Stuwmeer schadeopnames

Met de huidige ontwikkeling van schadeopnames is de verwachting dat het overgrote deel van alle huidige schademeldingen eind 2019 een schadeopname heeft gehad. In navolging daarvan moet een groot deel dan ook een adviesrapport hebben gehad, gevolgd door een besluit over schadevergoeding.

Reacties

Member for

49 jaar 9 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 10/04/2019 - 20:19

Permalink

10-04-2019 20:19
J. Pol
Waar kan ik dat nieuwe beoordelingskader lezen, downloaden?

Member for

49 jaar 9 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op do, 11/04/2019 - 07:57

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

11-04-2019 07:57
Jenny, TCMG
Het beoordelingskader vindt u op deze site onder het kopje documenten. Kiest u daar voor: Panel van deskundigen: advies over de toepassing van het bewijsvermoeden, 22 januari 2019

Member for

49 jaar 9 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op do, 11/04/2019 - 10:18

Permalink

11-04-2019 10:18
J. Pol
Bedankt. Wellicht kunt u ook de volgende vraag beantwoorden: mij werd verteld dat de calculatieprijzen voor schade herstel gebaseerd zijn op een gemiddelde van een aantal aannemersprijzen plus 15%. Kunt u dit bevestigen en heeft u ook daar een overzicht van. Ik neem aan dat in het kader van transparantie u ook een link naar deze lijst kunt zetten, kon hem zo niet vinden. Ook handig voor diegene die een offerte moeten maken. Ik kan mij voorstellen dat een uitvoerder op basis van die gegevens wel of niet een offerte wenst uit te brengen. Dit scheelt een hoop gedoe over verschillen in aannames. Ik merk namelijk dat verschillende uitvoerders niet meer zitten te springen om opdrachten ontstaan uit bevingschade, kan niet uit zegt men. Dat is raar. Normaal is een marge van een aannemer maar een paar procenten, dus kan mij niet voorstellen dat ze die extra 15% laten liggen. Medewerkers van u, ingehuurd, vertelden mij dat dit aan de aannemers ligt die er een spelletje van maken en werk genoeg hebben. Dan lijk mij dat vraag niet meer hij aanbod aansluit en de prijzen bijgesteld moeten worden. Bovendien stelde hij dat als het uitvoering aankwam veel aannemers een loopje namen met de uitvoering om de kosten te drukken. Scheuren dichtkitten enzo maar wel de volle pond rekenen. Dit blijkt dan weer uiteen hernieuwde schademelding en na inspectie. Gaat u hier iets tegen ondernemen? Het kan toch niet zo zijn dat uitvoerders een loopje nemen met herstel van de schade en bewoner vervolgens met de brokken laat zitten. Lijkt mij niet in orde

Member for

10 maanden 1 week

Ingediend door Nathalie op vr, 12/04/2019 - 13:14

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

12-04-2019 13:14
Nathalie, TCMG
We hanteren een calculatiemodel, waarover we binnenkort meer zullen vertellen in een artikel. We publiceren geen prijslijsten, omdat dit invloed heeft op de marktwerking, wat weer nadelig voor u en andere schademelders kan uitpakken.

Member for

49 jaar 9 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op do, 11/04/2019 - 17:06

Permalink

11-04-2019 17:06
Luuk Knol
Wat het nieuwe kader ook is, het leidt er in ons vrij simpele geval toe, dat een schade als niet aardbevings gerelateerd wordt beoordeeld. Terwijl bij een echt identieke schade een paar jaar geleden door de NAM het voordeel van de twijfel werd toegepast en voortvarend werd afgehandeld en vergoed. Nu zitten we eindeloos te wachten op de reactie op het bezwaar wat we natuurlijk ingediend hebben. Als het in een vrij eenvoudig geval zó gaat, dan kun je toch niet optimistisch zijn over de voortgang van al die duizenden, vaak ook omvangrijke, gevallen? Wie stuurt die experts eigenlijk aan, met dit resultaat?
Zo werkt het toch niet?!

Reactie toevoegen

Uw reactie wordt automatisch onder dit nieuwsbericht geplaatst. Vermeld daarom geen persoonlijke gegevens.
 
 

Nieuwsbrief

omslag nieuwsbrief

Onze nieuwsbrief verschijnt eens in de twee maanden. U kunt hem ontvangen per post of per mail.

 Aanmelden