Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

Minder schadeopnames, meer adviesrapporten

246.jpg

Er is een te grote achterstand ontstaan in het opleveren van adviesrapporten na een schadeopname. TCMG laat daarom deskundigen meer tijd steken in het wegwerken van die achterstand. Dat leidt tijdelijk tot een daling van het aantal schadeopnames per week. 

 

Maatregelen nodig

Er zijn ruim 10.800 schadeopnames uitgevoerd. Maar op basis daarvan moeten er nog ruim 3.300 adviesrapporten worden opgeleverd. Het zorgt voor onzekerheid en onduidelijkheid bij betrokkenen. En zonder adviesrapport is het niet mogelijk te besluiten over schadevergoeding. TCMG heeft daarom samen met de expertisebureaus een maand terug maatregelen genomen. Die beginnen nu merkbaar te worden.

Steeds meer adviesrapporten

Door de maatregelen worden er nu wekelijks minder schadeopnames gedaan en dat zal naar verwachting nog twee tot drie maanden zo blijven. Het maakt het mogelijk om meer capaciteit bij expertisebureaus in te zetten voor het inlopen van de achterstand. Het wekelijks aantal schadeopnames komt daardoor nu uit tussen de 200 en 300. Het aantal adviesrapporten stijgt echter naar 400 tot 500 per week.

Ontstaan achterstand

De achterstand is ontstaan doordat eind vorig jaar het aantal schadeopnames fors steeg. Aangezien er altijd tijd tussen de schadeopname en het adviesrapport zit, werd niet meteen duidelijk dat er vervolgens te weinig tijd werd genomen voor het uitwerken van adviesrapporten. Ook moest een deel van de adviesrapporten door deskundigen opnieuw worden gecontroleerd door de komst van een nieuw beoordelingskader. Ook problemen met de ICT spelen ons nog altijd parten.

Goede balans

Om een nieuwe achterstand in de toekomst te voorkomen, is er een limiet gesteld aan het aantal adviesrapporten dat een deskundige nog heeft op te leveren na schadeopnames. Het moet leiden tot een goede balans tussen de groei van schadeopnames, de groei van adviesrapporten, om uit te monden in een verdere groei van het wekelijks aantal afgehandelde schademeldingen.

Adviesrapport basis voor besluit

In het adviesrapport staat welke schade er is, welke oorzaak die heeft en wat het kost om deze te herstellen. Op het adviesrapport kan de schademelder nog reageren, waarna op basis van het gehele dossier een besluit wordt genomen door de Commissie. De adviesrapporten vormen dus een belangrijke stap in de procedure.

Uren en nawerk

Er zijn nu 120 deskundigen beschikbaar. Per schadeopname is een deskundige enkele uren tot soms wel twee dagen bezig met het uitwerken van een adviesrapport, afhankelijk van de omvang en complexiteit van de schades. Soms is er nog extra nawerk, omdat bijvoorbeeld na een reactie van een schademelder of controle van de TCMG zelf blijkt dat er nog aanpassingen nodig zijn.

Stuwmeer schadeopnames

Met de huidige ontwikkeling van schadeopnames is de verwachting dat het overgrote deel van alle huidige schademeldingen eind 2019 een schadeopname heeft gehad. In navolging daarvan moet een groot deel dan ook een adviesrapport hebben gehad, gevolgd door een besluit over schadevergoeding.