Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

Hoe het schadeloket omgaat met acuut onveilige situaties

7.jpg

Naast de afhandeling van meldingen van mijnbouwschade, inspecteert de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen ook acuut onveilige situaties (AOS). Als u bij ons een AOS-melding doet, start binnen 48 uur een veiligheidsinspectie. “We helpen vaak al door duidelijkheid te bieden over de veiligheid van het gebouw.” Een interview met bouwkundig adviseur Hindrik Blok.

 

Van alle ruim 160 AOS-meldingen die bij de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade zijn gedaan is in ruim tien procent de veiligheid acuut in het geding. Mensen willen vooral duidelijkheid en die bieden we op dit gebied. “Mensen zijn doorgaans zelf geen bouwkundige. Vaak helpt het al als we uitleggen wat de woning werkelijk veilig of onveilig maakt.” Hindrik maakt deel uit van een team AOS dat zeven dagen per week paraat is voor meldingen van acuut onveilige situaties.

De oranje knop

Anders dan bij de ruim 13.000 'gewone' schademeldingen, is het bij de AOS-meldingen niet de vraag wat de oorzaak is van de schade. Als u last heeft van mijnbouw in Groningen of Norg en het gevoel heeft dat de situatie in of om uw huis of gebouw acuut gevaarlijk kan worden, dan is een druk op de ‘oranje  knop’ op onze website voldoende reden om in actie te komen. U kunt natuurlijk ook gewoon bellen naar het schadeloket. Onze taak: zorgen dat de acute dreiging van gevaar wordt opgelost, indien nodig met tijdelijke maatregelen. 

Serieus 

Hindrik: "Een melding acuut onveilige situatie doen mensen niet zomaar. Vrijwel iedereen die via telefoon of op de website een melding doet, is zeer serieus. En wij behandelen elke melding vanuit het uitgangspunt dat de eventuele acuut onveilige situatie door mijnbouwschade is ontstaan" .

Veiligheidsinspectie 

Na een melding treedt een specifieke procedure in werking. Allereerst nemen we zo snel mogelijk telefonisch contact op om een eerste beoordeling te doen. In verreweg de meeste gevallen volgt daarna een veiligheidsinspectie en waar nodig een veiligstelling. Dat we hiervoor 48 uur de tijd krijgen vanuit het Besluit mijnbouwschade Groningen laat zien wat het verschil is met het werk van de hulpverleningsdiensten zoals de brandweer.  

112 voor noodsituaties 

"Als er een noodsituatie is dan moet natuurlijk gewoon 112 worden gebeld. Wij zijn er voor alle situaties waar er acute onveiligheid kan ontstaan doordat een constructie door mijnbouwactiviteiten onveilig dreigt te worden. Is de balk al ingestort of dreigt deze bij het minste of geringste in te storten? Vallen de dakpannen al van het dak of dreigt dat te gebeuren? Dat is een beetje het verschil tussen ons of de brandweer bellen." 

Unieke aanpak

Zo uniek als de situatie in Groningen is door de gaswinning, zo bijzonder is daarmee ook de aanpak van de acuut onveilige situaties als gevolg daarvan. Deze is dus niet te vergelijken met iets anders. Een precies sluitende definitie is er niet. "Gelukkig is er al veel ervaring mee. Het Centrum Veilig Wonen deed deze inspecties ook al. Het is echt maatwerk en vereist specifieke deskundigheid. Maar gezond verstand en intuïtie bij de inspecteur tellen ook", zegt Hindrik. 

Gespecialiseerd bureau 

De Commissie zet een gespecialiseerd onderzoeksbureau in voor alle inspecties, die in aanwezigheid van een bouwkundig adviseur plaatsvinden. Deze schat in of er acuut gevaar dreigt. Met de melder wordt in dat laatste geval direct een plan van aanpak besproken. Vervolgens wordt daartoe opdracht gegeven aan een van de vier ervaren aannemers waarmee de Commissie afspraken heeft gemaakt. Doel is niet de schade te herstellen, maar de situatie direct veilig te stellen als tijdelijke maatregel. Een belangrijk verschil. 

Boren en wegbreken

"De veiligheidsinspecteurs zien in de meeste gevallen meteen of een uitbuikende muur, scheefliggende balk of een scheur acuut onveilig is of niet. Soms is extra onderzoek nodig en als het moet laten we een gat boren om in een muur of vloer te kijken. Soms moeten we zelfs iets wegbreken. Het is meestal niet nodig, maar we doen het als het moet." 

Duidelijkheid

"Het is fijn dat we bijdragen aan veiligheid en duidelijkheid over de constructieve staat van het gebouw," zegt Hindrik. "Maar mensen zijn vooral blij als we ze gerust kunnen stellen. Want als de inspecteur het wel acuut onveilig vindt, is dat voor de melder vaak geen volledige oplossing. Uitkomst kan zelfs zijn dat een gebouw deels of geheel niet meer gebruikt kan worden."

Veiligheid grootste zorg

In sommige situaties is stutten onvermijdelijk. Soms is reparatie van een dak voldoende of het spannen van een veiligheidslint. In de meeste  gevallen volgt daarna een 'gewone' schademelding. "Pas na de schadeprocedure en toekenning van een eventuele schadevergoeding kan er werkelijk herstel worden gepleegd. Toch zijn we blij dat de AOS-procedure er is. Want de veiligheid is toch de allereerste zorg."