Financiële compensatie voor wachttijd tot besluit

08-08-2018

De wachttijd tussen het ontstaan van mijnbouwschade en de uitbetaling van schadevergoeding, wordt financieel gecompenseerd. De Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen rekent wettelijke rente vanaf het moment dat de schade aan uw gebouw is ontstaan.

Uit eigen beweging

Het toepassen van de wettelijke rente over schadevergoeding vanaf het moment dat de schade ontstaat, was niet expliciet voorzien in het Besluit mijnbouwschade Groningen. Maar volgens de  Commissie is het een logisch gevolg van toepassing van bestaande wetgeving. Anders dan de bijkomende kosten, hoeft de wettelijke rente niet te worden aangevraagd. De Commissie keert deze uit eigen beweging uit als er vergoeding van mijnbouwschade  wordt toegekend.

Alleen schademelding vanaf 31 maart 2017

Om onder meer het moment van ontstaan van de schade aan een gebouw vast te stellen, wordt een onafhankelijke deskundige om advies gevraagd. Voor de helderheid: de Commissie mag op hoofdlijnen alleen beslissen over schademeldingen die na 31 maart 2017 (12.00 uur) zijn gedaan. Het kan wel zo zijn dat de schade ouder is dan die datum, maar nog niet eerder ergens was gemeld. De rente wordt ook dan gerekend vanaf de datum van ontstaan van de schade.

Voorbeeld

De wettelijke rente bedroeg afgelopen jaren twee procent per jaar. Bij mijnbouwschade aan een gebouw dat begroot is op 4.000 euro en die op 1 januari 2017 is ontstaan, rekent de Commissie dus over heel 2017 wettelijke rente en over het deel van 2018 tot aan de datum van uitbetaling van de schadevergoeding. Het gaat in dit voorbeeld dan om ruim 100 euro.

Bovenop schadevergoeding

De wettelijke rente komt bovenop de schadevergoeding zelf en de vergoeding van bijkomende kosten en overlastvergoeding. Indien in het genoemde voorbeeld schadeherstel wordt gepleegd, kan de vergoeding van bijkomende kosten en de overlastvergoeding, mits deze worden aangevraagd, minimaal 685 euro bedragen. Daar komt dan ruim 100 euro aan wettelijke rente bij. Het uitgekeerde bedrag is dan 4.785 euro.

Meer informatie

Binnenkort plaatsen we meer informatie op onze website over de wijze waarop we wettelijke rente berekenen en toepassen.

Reacties

Member for

49 jaar 2 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op vr, 10/08/2018 - 16:25

Permalink

Paul Keulen
10-08-2018 16:15
Goedendag,

Zojuist ben ik tefelonische te woord gestaan. Ik heb echter nog geen duidelijkheid mbt mijn eigen dossier. Wat zijn de mogelijkheden voor mensen met schades die voor 31/3/17 is gemeld? In het rekenvoorbeeld hierboven staat 1/1/17, die datum is voor 31/3/17. In dit geval zou ik dus ook aanspraak maken op een vergoeding ondanks mijn schademelding uit 2016 is. Na meerdere malen contact met de NCG, krijg ik advies om mijn verhaal als reacties onder dit bericht te sturen. Ook hun opvatting is namelijk dat ik recht op de rentevergoeding, zeker aan het hand van dit artikel.

Graag ontvang ik informatie en blijf ik op de hoogte mbt de verdere ontwikkelingen.

Met vriendelijke groeten,

Paul Keulen
paul_keulen@hotmail.com

Member for

49 jaar 2 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op za, 11/08/2018 - 19:52

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

Johannes ten Dele
11-08-2018 19:52
Wat een onzinverhaal, rente uitbetalen vanaf het moment dat de schade is ontstaan? Waar halen ze in godsnaam een expert vandaag om dit te kunnen beoordelen? En dan nog, ze stellen wat, maar vervolgens vervallen ze in allerlei in haast verzonnen excuses om hier weer onderuit te komen. Dit omdat ze totaal niet beseffen in wat voor vaag gebied ze zich begeven. Net als het niet kunnen uitsluiten van de invloed van gaswinning bij schade zal het ook niet lukken om vast te stallen wanneer een schade is ontstaan. Daarnaast is er nog de complexiteit van een aaneenschakeling van schadedemotiveringsprocesses in de vorm NAM, CVW, NCG en TCMG. Waardoor je moeilijk kunt achterhalen of iets onder TCMG valt of een van de andere demotiveerders. Dit wordt ook weer een gesteggel van hier t/m Tokyo. Van alle ellende die Mark Rutte en zijn bende over ons heen heeft gestrooid in navolging van andere opzienbarende politiek elementen, die ook graag deden of hun neus bloedde, moet men wel erkennen dat hij goed is voor de dienstverlening. Terwijl gedupeerde Groningers omkomen in de stres als gevolg van gaswinning, worden allerlei vormen van dienstverlening in de watten gelegd.

Member for

49 jaar 2 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op di, 14/08/2018 - 17:30

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

Jenny, TCMG
14-08-2018 17:28
Geachte heer Keulen,

Schades die voor 31/3/17 gemeld zijn worden niet door ons behandeld maar door het CVW. Schades die voor 31/3/17 zijn ontstaan, maar pas na 31/3/17 zijn gemeld, worden wel door ons behandeld. Is uw schademelding bij ons in behandeling of nog bij het CVW?

Ik stuur u voor de volledigheid ook een mail.

Member for

49 jaar 2 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op di, 21/08/2018 - 17:19

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

Mevr. Mulder
21-08-2018 17:17
Vandaag telefonisch contact gehad met CVW. Zij geven aan dat zij geen rente betalen over schades van voor 31/3/17. Zij kunnen ook geen antwoord geven op de vraag waarom zij deze rente niet vergoeden, terwijl rentevergoeding wel door TCMG plaatsvindt voor schademeldingen van na 31/3/17.
Kunt u aangeven hoe dit zit?

Member for

49 jaar 2 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op ma, 26/11/2018 - 21:41

Permalink

W.J.Maathus
26-11-2018 21:22
Ik ben het zal en heb het gehad met het CVW, in totaal heb ik 9 kontakt personen versleten bij het CVW men is zeer goed bedreven in het kleineren en ieder ( expert ???) geeft zijn eigen uitleg omtrent een schade. Alles bij elkaar opgeteld, blijkt dat de NAM volgens hen coulant is. Maar volgens mij wordt hier door de medewerkers van het CVW de macht getoond van de NAM. Schandalig!

Member for

49 jaar 2 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op di, 27/11/2018 - 16:39

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

Jenny, TCMG
27-11-2018 13:36
Beste heer/mevrouw Maathus,

Als uw opmerking hierboven puur het CVW betreft, dan adviseer ik u zich tot die organisatie te richten. Mocht uw opmerking de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen betreffen, dan hoor ik graag wat u precies bedoeld en/of wat u heeft meegemaakt. Dan kan ik u wellicht helpen.

Hartelijke groet, Jenny

Member for

49 jaar 2 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op vr, 15/03/2019 - 14:57

Permalink

Luuk Knol
15-03-2019 14:43
In januari 2018 schade gemeld. Begin november eerste reactie en kort daarna bezoek schade expert. Adviesrapport 21 december. Niet ruimhartig, geen omkering bewijslast te zien motivering gedeeltelijke afwijzing vreemd en onbegrijpelijk, temeer daar een soortgelijke schade eerder door de NAM probleemloos en voortvarend erkend werd. 24 december bezwaren ingediend door ons. Nu vandaag, 15 maart post van de TCMG: geen uitsluitsel, maar slechts een aantal vragen aan de expert. Dus ook geen sturende aanwijzing, wat ik verwacht zou hebben. Is er niemand die die experts aanstuurt?
Conclusie: ons geval is niet heel omvangrijk of ingewikkeld. Maar zelfs in dit geval duurt alles langer, is alles minder ruimhartig dan in de NAM tijd. En van omgekeerde bewijslast is niks te merken, integendeel.
Dit belooft niet veel goeds voor al die duizenden gevallen die misschien groter en ingewikkelder zijn. Het lijkt een ongeleid proces, in elk geval niet conform de opgewekte verwachtingen. Moeten we dit niet eens aan de Minister, c.s. melden? Want ook die zal dit niet verwacht hebben.

Member for

1 jaar

Ingediend door Cor Winkel op za, 16/03/2019 - 18:09

Permalink

Cor, TCMG
16-03-2019 18:07
We kunnen geen individuele dossiers bespreken via social media of website. Als u vragen heeft over de manier waarop we uw schade afhandelen, adviseren we u contact op te nemen met uw zaakbegeleider of ons te bellen via het algemene nummer: 0800 - 4444 111.