Eerste nulmeting: over de vloer bij Eisso en Roelie

23-07-2019
Deskundigen DOG voeren nulmeting uit. Bewoner kijkt toe.

Deze week zijn we gestart met zogenoemde nulmetingen in het kader van de Stuwmeerregeling. Hiermee leggen we vast welke schade is vergoed, zodat we deze van nieuwe schade kunnen onderscheiden. Eisso en Roelie uit Appingedam behoren tot de eerste groep bij wie we op de stoep stonden.

Het was na de beving bij Westerwijtwerd dat Eisso de scheuren in de tegels van de badkamer ontdekte. Hij sloeg er eerst geen acht op. Als timmerman/bouwvakker in ruste na een carrière van 42 jaar, is hij gewend om zijn eigen zaakjes op te knappen. Maar deze keer besloot hij anders. Hij en Roelie waren er flauw van om zelf voor de kosten op te draaien en besloten de schade te melden.

‘Damster’

Een keurig mailtje naar het Centrum Veilig Wonen (gevestigd om de hoek, geen gekke keuze als ‘Damster’) volgde, dat eveneens keurig doorverwees naar de TCMG. Toen onlangs de brief met het aanbod uit de Stuwmeerregeling op de mat plofte, gingen ze daar op in. Besluit en uitbetaling lieten niet lang op zich wachten. Uit het accepteren van het aanbod volgt automatisch instemming met de nulmeting. Deze was binnen mum van tijd ingepland.

Dwergpinchers

Als de mannen van DOG, een van de vier partijen die de nulmetingen voor de TCMG uitvoeren, het erf op komen, slaan de drie dwergpinchers van het stel enthousiast aan. Bij een bakje koffie en een cakeje volgt een discussie over wat er onder de nulmeting valt: alleen de gemelde schade of het hele huis. De deskundige van DOG geeft aan dat het om de gehele woning gaat, waarna hij uitlegt hoe de nulmeting in elkaar steekt. Eerst nemen ze buiten foto’s van de voor- en achterkant van de woning om vervolgens binnen de schade van boven naar beneden vast te leggen. De beelden en een rapport zijn over enige tijd online beschikbaar in ‘Mijn Schadedossier’ op de website van de TCMG.

‘Nulmeter’

Normaal gesproken komt de ‘nulmeter’ in z’n eentje, maar vandaag zijn ze met z’n tweeën. Een van de collega’s wordt ingewerkt. Terwijl deze uitgelegd krijgt hoe hij de foto’s moet maken (overzicht, iets dichterbij en close-up), komt Eisso lachend naar buiten om gekscherend te vragen of ‘de boel al op instorten staat’.

Trots

Zelf weet hij wel beter. In de 33 jaar dat ze hier wonen, heeft hij elk hoekje onder handen gehad. Trots op z’n vak (‘Ik heb respect voor chirurgen maar als er geen timmerlieden waren, woonden ze onder een dekzeil’) en trots op hun huis. Hier willen hij en Roelie niet meer weg. Ze noemen het een woning met een ziel, met een verleden waar ze geen afscheid van willen nemen.

Rondgang

Dat Eisso hun woning op z’n duimpje kent, blijkt bij de rondgang van de bovenste verdieping naar de begane grond. Open en eerlijk is hij niet te beroerd om de DOG’ers te wijzen op scheuren in muren. Maar als die naar zijn mening niet het gevolg zijn van de beving, maar van bouwwerkzaamheden achter de woning, zegt hij dat ook. “Anders had ik ze wel gemeld hè?”

Verbouwingsverhalen

De nulmeting die bol staat van de bouwkundige termen vliegt voorbij. Via de badkamer en de ouderlijke slaapkamer staat het gezelschap na een klein uur weer in de woonkamer. Dat had eerder gekund als de heer des huizes zijn verbouwingsverhalen achterwege had gelaten, maar we hadden ze voor geen goud willen missen. Als de mannen van DOG zijn vertrokken, blikt Eisso tevreden terug. “Geschikte jongens”, zegt hij. “Ik hou een goed gevoel over aan deze nulmeting.”

Meer informatie over de nulmeting in het kader van de Stuwmeerregeling kunt u vinden op: https://schadedoormijnbouw.nl/stuwmeerregeling/nulmeting

Reacties

Member for

49 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 24/07/2019 - 08:32

Permalink

24-07-2019 08:32
Piet
ik vindt het egt vreselijk dat mensen voor de stuwmeerregeling voorrang hebben dan mensen die al een jaar wachten op een terugkoppeling van de zienswijze. Ik heb nu al voor de 3e x een verlening gekregen omdat jullie er niet aan toe zijn gekomen.

Member for

1 jaar

Ingediend door Nathalie op wo, 24/07/2019 - 16:26

Permalink

24-07-2019 16:26
Nathalie, TCMG
Dat is vervelend om te horen. Ik heb geen inzage in uw gegevens, maar heeft u er al contact over met uw zaakbegeleider? Overigens is het niet zo dat de reguliere procedure stil ligt nu we met de Stuwmeerregeling bezig zijn. Ook de behandeling van reguliere dossiers gaat gewoon door, en hopelijk dankzij deze regeling straks sneller.

Member for

49 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 24/07/2019 - 17:31

Permalink

24-07-2019 17:31
Laureen Dijks
Maak eerst het ene af voordat je aan iets nieuws begint.... Wij mogen eerst weer wachten tot de schade expert onze zoveelste zienswijze (deze keer naar aanleiding van een vraag van de commissie) behandeld.... Zijn al maanden bezig met de zienswijzen die ook een aantal weken stil had gelegen vanwege de stuwmeer regeling.......

Member for

49 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op do, 25/07/2019 - 09:29

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

25-07-2019 09:29
Onbekend
Zoals Laureen Dijks het zegt maak eerste het ene af voordat je aan iets nieuws begint. Mijn schade nummer is: ******** heb al mijn 3e zienswijze ingediend Nathalie. Heb een verlening gekregen tot 31 juli nou ben benieuw of jullie deze datum gaan halen of krijg ik weer een verlening....

Member for

1 jaar

Ingediend door Nathalie op do, 25/07/2019 - 17:04

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

25-07-2019 17:04
Nathalie, TCMG
Vervelend om te horen dat uw rapport niet naar wens is. Ik heb echter geen inzage in dossiers, en heb om privacyredenen het dossiernummer in uw bericht geanonimiseerd (alle reacties zijn openbaar). Over individuele dossier kunt u het beste bellen met uw zaakbegeleider of het Serviceloket via 0800 4444 111.

Member for

1 jaar

Ingediend door Nathalie op do, 25/07/2019 - 17:04

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

25-07-2019 17:04
Nathalie, TCMG
De Stuwmeerregeling is nodig om een einde te maken aan het lange wachten en de schadeafhandeling te normaliseren. Het klopt inderdaad dat we een zeer korte tijd bepaalde dossiers on hold hebben gezet, om mensen de tijd te gunnen om de juiste keuze te maken. Dossier waarbij al duidelijk is dat de Stuwmeerregeling geen oplossing biedt, omdat er bijvoorbeeld grotere schade is, liepen overigens gewoon door. En na het doorgeven van de keuze voor het reguliere proces, wordt het dossier zo snel mogelijk verder afgehandeld. Op deze manier proberen we zo veel mogelijk te voorkomen dat dossiers onnodig stil liggen.

Member for

49 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op vr, 26/07/2019 - 16:08

Als antwoord op door Nathalie

Permalink

26-07-2019 16:08
Laureen Dijks
Dat klopt niet wat je zegt, bij ons was het al sinds maart duidelijk dat het bij ons om een veel hoger bedrag gaat dan de stuwmeer regeling en we al een hele tijd met de zienswijzes heen en weer gingen. Wat ik dan wel weer mooi vind is dat deze keer de commissie bij de schade expert aan de bel trok van klopt het wel wat je zegt. Die tijd die er elke keer tussen zit dat de schade expert mag reageren is veeeeel te lang. Ben benieuwd of we dit stuk in 2019 nog afgerond krijgen, daarna kunnen we weer verder met het volgende dossier......

Member for

49 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op vr, 26/07/2019 - 09:19

Permalink

26-07-2019 09:19
R.
Hoe kan het toch dat er steeds een verlenging aangevraagd wordt om zienswijze te beantwoorden. Terwijl er honderden nieuwe zaken door de zelfde experts worden opgepakt. Dat moet toch pijn doen bij de mensen die minimaal 24 weken moeten wachten op een antwoordt (soms een hele simpele zienswijze die in 5 minuten beantwoord kan worden). Is dit de drempel die de TCMG wil opgooien om mensen moedeloos te maken.

Nathalie, graag geen reactie hierop met als antwoordt, ik ken u zaak niet of neem maar contact op met u zaakbegeleider. Alsof zij wat in beweging kunnen zetten. U weet ook dat het zo is en dat het expres gebeurd. Verbeteren zit niet in jullie DNA.

Member for

1 jaar

Ingediend door Nathalie op vr, 26/07/2019 - 21:30

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

26-07-2019 21:30
Nathalie, TCMG
Wat er precies aan de hand is met uw zienswijze en waarom de afhandeling daarvan langer duurt, hangt geheel af van de specifieke inhoud van uw dossier en de argumenten van de deskundige om verlenging aan te vragen. Omdat ik daar geen inzage in heb, kan ik u geen antwoord geven op uw vraag.

Member for

49 jaar 11 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op vr, 26/07/2019 - 15:04

Permalink

26-07-2019 15:04
Janw
Mooi dat de 0 metingen al begonnen zijn. Maar de beloofde 1tot 2 weken, later verlengd tot 3 en nu tot zo snel mogelijk, voor wat betreft uitbetaling van de vergoeding is wel hopeloos. Tot nu toe blijkbaar maar 1/5e van de aanvragen. Dat had beter voorbereid kunnen worden....
Hoe lang is nu de te verwachten termijn? 5 juli aangevraagd!

Reactie toevoegen

Uw reactie wordt automatisch onder dit nieuwsbericht geplaatst. Vermeld daarom geen persoonlijke gegevens.
 
 

Nieuwsbrief

omslag nieuwsbrief

Onze nieuwsbrief verschijnt eens in de twee maanden. U kunt hem ontvangen per post of per mail.

 Aanmelden