Een week na Westerwijtwerd: een terugblik

29-05-2019

Vandaag precies een week geleden veroorzaakte de aardbeving bij Westerwijtwerd bij duizenden mensen nieuwe schade. In dit bericht blikken we wat uitgebreider terug op het verloop van de week bij de TCMG.

Eerst de meest recente feiten: vandaag om 17.00 uur hadden we sinds de beving in Westerwijtwerd 2.875 nieuwe meldingen van schade ontvangen, telefonisch en via onze website. In een ‘gewone’ week komen er wekelijks rond de tweehonderd schademeldingen binnen.

Acuut onveilige situaties

We kregen 82 meldingen van een acuut onveilige situatie (AOS). Het AOS-team bezocht tot nu toe 76 adressen en verklaarde 14 AOS-meldingen gegrond. Op deze adressen werden maatregelen getroffen om de situatie veilig te stellen. Met 18 procent lag het aantal AOS-meldingen die gegrond werden verklaard hoger dan gemiddeld. Het viel de adviseurs die de adressen bezochten op dat mensen na de beving bij Westerwijtwerd vaak emotioneler waren dan doorgaans bij AOS-meldingen het geval is.

Schademeldingen per gemeente

Dit kaartje geeft de stand van zaken op 29 mei 2019, 17.00 uur:

Kaartje%2029%20mei.jpg

Schade op schade

We kregen sinds ‘Westerwijtwerd’ 1.374 telefoontjes. Mensen belden niet alleen om schade te melden, maar ook om vragen te stellen over hun dossiers en soms om gewoon even hun verhaal kwijt te kunnen. Inhoudelijk vroegen mensen zich vooral af hoe hun nieuwe schade wordt verwerkt als ze al andere aanvragen tot schadevergoeding hebben lopen. Het antwoord hangt ervan af:

  • Als er voor de oude aanvraag tot schadevergoeding nog geen schadeopname is geweest, wordt de nieuwe schade als ‘aanvullende schade’ aan het dossier toegevoegd en in de schadeopname meegenomen.
  • Als er al wel een schadeopname is geweest, maar er is nog geen adviesrapport naar de bewoner gestuurd, wordt de nieuwe schade gemeld als ‘nieuwe of verergerde schade’ en aan het dossier toegevoegd. Per dossier kijken we dan wat de volgende stappen zijn.
  • Ook als er een schadeopname én een adviesrapport zijn, maar er is nog geen besluit van de Commissie, kijken we per dossier wat de volgende stappen zijn.
  • En als de Commissie over een oude aanvraag al een besluit heeft genomen, is dat dossier gesloten. Dan kunnen mensen dus een nieuwe schademelding doen.

Ontvangstbevestiging

Vele mensen vroegen met nadruk om een schriftelijke ontvangstbevestiging van hun aanvraag tot schadevergoeding. Deze bevestigingsbrief versturen we standaard na elke schademelding. Wel hebben we als gevolg van het grote aantal meldingen sinds de beving meer tijd nodig om alle aanvragen tot schadevergoeding te registreren en te verwerken. Dat betekent dat de ontvangstbevestiging mogelijk later op uw mat belandt dan binnen de gewoonlijke periode van een week.

Schade melden

Doe hier een schademelding of een melding van een acuut onveilige situatie. Als er sprake is van een levensbedreigende situatie, bel dan 112.

Updates

Ook in de komende dagen zullen we geregeld nieuwe updates geven van de stand van zaken.

Reacties

Member for

49 jaar 5 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 29/05/2019 - 19:59

Permalink

29-05-2019 19:59
Dhr JC Kortekaas Leidschendam
https://fd.nl/economie-politiek/1303000/sodm-versterkingsoperatie-als-crisis-aanpakken

Financieel Dagblad kiest duidelijk al maanden voor de Groningers in zijn commentaar.

Member for

49 jaar 5 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op vr, 31/05/2019 - 07:11

Permalink

31-05-2019 07:11
G
Een terugblik een week na de beving.
Al 15 maanden wachten op afhandeling van de 6e schademelding.
Om straks voor de zoveelste keer ons thuis weer te repareren en voor de zoveelste keer in de rommel te zitten.
Met na deze beving weer opnieuw schade waar ik geen zin meer in heb om te melden.
Een terugblik op al meer dan 4 jaar nam ellende cvw ellende tcmg ellende.
Wanneer kunnen we weer vooruit kijken.wanneer schieten jullie nu een keer op.
Wanneer kunnen we terugblikken en zeggen het is heel vervelend maar gelukkig is het weer opgelost.
Als de houding van de overheid zo blijft gaat dat nog wel duren.dat er schade blijft komen de komende jaren weten we maar los het netjes en vlot op zonder al het gezeur er om heen.dat maakt het al een stuk dragelijker en vooral menselijker.
Leer nu eens dat het gaat om mensen ondanks dat het materiële schade is.
Leer nu eens dat het gaat om iemands thuis ipv te denken het gaat om een huis.
Een thuis waar je herinneringen aanmaakt met je gezin fijne maar ook minder fijne herinneringen.
Een thuis waar mensen wonen ipv een huis met dossiernummer ...........
Overheid neem je verantwoordelijkheid!!!!

Member for

49 jaar 5 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op vr, 31/05/2019 - 11:04

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

31-05-2019 11:04
Jenny, TCMG
Hartelijk dank voor uw persoonlijke terugblik. Heel naar dat u het zo ervaart, maar ook volkomen logisch. Het gaat ook te traag. Daarom werken we momenteel aan versnellingsmaatregelen waar u hopelijk ook baat bij zult hebben. Zodra er meer bekend is over die maatregelen leest u het hier op onze site.

Member for

49 jaar 5 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op vr, 31/05/2019 - 09:15

Permalink

31-05-2019 09:15
Dhr JC Kortekaas Leidschendam
Het enige wat Groningers moeten blijven doen is de schade melden.
Groningers zijn het slachtoffer.
Overheid is de dader.
Het eerste wat de overheid wil is stellen dat er geen schademeldingen zijn.
Ook als je auto voor de 7e keer bewezen in brand is gestoken door de buurman moet je blijven melden.
Anders draai je zelf voor de schade op.

Schade melden is het enige dat de aardgaswinning kan stoppen.
Dus niet 7 keer maar 70x 7 keer.

Member for

49 jaar 5 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op ma, 03/06/2019 - 01:17

Permalink

03-06-2019 01:17
G

Willem Meiborg
@willem_meiborg
Het in maart '19 door TCBB voorgestelde schadeprotocol en procedure voor kleine gasvelden bevat diverse fouten en is zeker niet in lijn met het advies van het Panel aan TCMG, zoals TCBB onterecht suggereert. Dus kijk uit,
@SandraBeckerman

@henknijboer
, ga hiermee niet akkoord.

Dus ook naar advies van panelleden voor schadeafhandeling wordt niet geluisterd of wel geluisterd maar niet alles of alles juist overgenomen om zo weer zo weinig mogelijk schades hoeven te vergoeden.
Dan kan je net zo goed de plaatselijke bakker om advies vragen als je er toch niks mee doet.
En dit is trouwens wat heel veel gedupeerden al dachten.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan zal dat ook wel niet zo zijn.
En de vvd verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.
Boeven zijn jullie dikke boeven,
Kan mij niet voorstellen dat jullie een spiegel thuis hebben.
Want als ik zo moest werken kan ik mijzelf niet meer in de spiegel aankijken.

Reactie toevoegen

Uw reactie wordt automatisch onder dit nieuwsbericht geplaatst. Vermeld daarom geen persoonlijke gegevens.
 
 

Nieuwsbrief

omslag-nr1-140.jpg

Onze nieuwsbrief verschijnt eens in de twee maanden. U kunt hem ontvangen per post of per mail.

 Aanmelden