Vandaag precies een week geleden veroorzaakte de aardbeving bij Westerwijtwerd bij duizenden mensen nieuwe schade. In dit bericht blikken we wat uitgebreider terug op het verloop van de week bij de TCMG.
Eerst de meest recente feiten: vandaag om 17.00 uur hadden we sinds de beving in Westerwijtwerd 2.875 nieuwe meldingen van schade ontvangen, telefonisch en via onze website. In een ‘gewone’ week komen er wekelijks rond de tweehonderd schademeldingen binnen.
Acuut onveilige situaties
We kregen 82 meldingen van een acuut onveilige situatie (AOS). Het AOS-team bezocht tot nu toe 76 adressen en verklaarde 14 AOS-meldingen gegrond. Op deze adressen werden maatregelen getroffen om de situatie veilig te stellen. Met 18 procent lag het aantal AOS-meldingen die gegrond werden verklaard hoger dan gemiddeld. Het viel de adviseurs die de adressen bezochten op dat mensen na de beving bij Westerwijtwerd vaak emotioneler waren dan doorgaans bij AOS-meldingen het geval is.
Schademeldingen per gemeente
Dit kaartje geeft de stand van zaken op 29 mei 2019, 17.00 uur:
Schade op schade
We kregen sinds ‘Westerwijtwerd’ 1.374 telefoontjes. Mensen belden niet alleen om schade te melden, maar ook om vragen te stellen over hun dossiers en soms om gewoon even hun verhaal kwijt te kunnen. Inhoudelijk vroegen mensen zich vooral af hoe hun nieuwe schade wordt verwerkt als ze al andere aanvragen tot schadevergoeding hebben lopen. Het antwoord hangt ervan af:
Als er voor de oude aanvraag tot schadevergoeding nog geen schadeopname is geweest, wordt de nieuwe schade als ‘aanvullende schade’ aan het dossier toegevoegd en in de schadeopname meegenomen.
Als er al wel een schadeopname is geweest, maar er is nog geen adviesrapport naar de bewoner gestuurd, wordt de nieuwe schade gemeld als ‘nieuwe of verergerde schade’ en aan het dossier toegevoegd. Per dossier kijken we dan wat de volgende stappen zijn.
Ook als er een schadeopname én een adviesrapport zijn, maar er is nog geen besluit van de Commissie, kijken we per dossier wat de volgende stappen zijn.
En als de Commissie over een oude aanvraag al een besluit heeft genomen, is dat dossier gesloten. Dan kunnen mensen dus een nieuwe schademelding doen.
Ontvangstbevestiging
Vele mensen vroegen met nadruk om een schriftelijke ontvangstbevestiging van hun aanvraag tot schadevergoeding. Deze bevestigingsbrief versturen we standaard na elke schademelding. Wel hebben we als gevolg van het grote aantal meldingen sinds de beving meer tijd nodig om alle aanvragen tot schadevergoeding te registreren en te verwerken. Dat betekent dat de ontvangstbevestiging mogelijk later op uw mat belandt dan binnen de gewoonlijke periode van een week.
Schade melden
Doe hier een schademelding of een melding van een acuut onveilige situatie. Als er sprake is van een levensbedreigende situatie, bel dan 112.
Updates
Ook in de komende dagen zullen we geregeld nieuwe updates geven van de stand van zaken.