Deze week: 292 besluiten, 154 schademeldingen, 449 schade-opnames

31-01-2019
Schadeopname en gesprek met zaakbegeleider aan keukentafel

Met 292 besluiten over schadevergoeding en 154 nieuwe schademeldingen zette de daling van het aantal niet-afgehandelde schademeldingen voort. Er zijn nu 169 minder openstaande dossiers. Wel past hier een waarschuwing. Het wekelijks aantal besluiten zal waarschijnlijk enkele weken dalen voordat dit verder kan stijgen.

Totalen afgehandeld

Het  totaal aantal afgehandelde schademeldingen bedraagt nu 4.479 en het totaal niet-afgehandelde schademeldingen daalde naar een totaal van 16.297. Er werd 11,4 miljoen euro aan schadevergoeding toegekend.

Ruim 7.500 schade-opnames

Het aantal schade-opnames deze week (449) zorgde dat er in totaal nu 7.565 schade-opnames zijn uitgevoerd. Na ontvangst van een eventuele zienswijze en verwerking daarvan leidde dat tot in totaal 3.198 besluiten.

Nieuwe beoordelingskader invoeren

De Commissie besloot vorige week donderdag om een advies over een nieuw beoordelingskader (link naar bericht) over te nemen. In het advies is eenvoudiger en eenduidiger beschreven hoe het wettelijke bewijsvermoeden toe te passen. Het is voorwaarde voor een voortvarender en grootschaliger schade-afhandeling met behoud van zorgvuldigheid en ruimhartigheid.

Tijd nodig voor deskundigen en juristen

Wel is er eerst wat tijd nodig voor het invoeren ervan. Alle onafhankelijke deskundigen moeten dit per direct toepassen, als ook de juristen en administratief medewerkers die dossiers voorbereiden op besluitvorming voor de Commissie. Er wordt onder andere een extra check gedaan op adviesrapporten die zijn opgeleverd voor verzending naar schademelders. Dat kost tijd. Het zal waarschijnlijk enkele weken van invloed zijn op het aantal besluiten.

Aantal zienswijzen en rapporten

Verwachting is dat het nieuwe beoordelingskader door haar duidelijkheid uiteindelijk minder zienswijzen nodig maakt en minder aanpassing van concept rapporten. Momenteel hebben de onafhankelijke deskundigen 4.571 adviesrapporten opgeleverd na een schade-opname. Ruim 1.000 schademelders hebben daar na ontvangst een reactie (zienswijze) op gegeven, wat niet zelden leidt tot aanpassing en verbetering van het adviesrapport. Er zijn nu ruim 3.000 adviesrapporten in de maak.

Hier vindt u een overzicht van alle cijfers.

 

Reacties

Member for

49 jaar 6 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op do, 31/01/2019 - 23:54

Permalink

31-01-2019 23:54
Luuk Knol
Het grote aantal zienswijzen lijkt onze ervaring te bevestigen, dat de deskundigen niet de uitgangspunten omgekeerde bewijslast en ruimhartige beoordeling zich eigen hebben gemaakt. Ik heb al eerder gevraagd: met welke uitgangspunten zijn ze eigenlijk op pad gestuurd? Kan iemand deze vraag ook beantwoorden?

Member for

49 jaar 6 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op vr, 01/02/2019 - 10:24

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

01-02-2019 10:24
R.
Voorbeeld die ik heb: scheur boven een deur (stenen muur), reparatie scheur (schrik niet) 7,54 euro. Kun je dit nog serieus nemen? Is dit het gemiddelde wat een hedendaagse bouwbedrijf vraagt? En zo heb ik vele voorbeelden.

Member for

7 maanden 1 week

Ingediend door Nathalie op vr, 01/02/2019 - 16:24

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

01-02-2019 16:24
Nathalie, TCMG
Ik ben geen deskundige, dus over het inhoudelijke rapport kan ik u dan ook niets zeggen. Maar ik raad u aan contact te zoeken met uw zaakbegeleider. Hij/zij heeft inzage in uw dossier. Wellicht heeft het in uw geval ook zin om een zienswijze in te dienen. Hier leest u er meer over: https://schadedoormijnbouw.nl/schade-melden/zienswijze

Member for

49 jaar 6 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op zo, 03/02/2019 - 11:47

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

03-02-2019 11:47
H. Wijnsema
Wat ik mij dan afvraag... verwacht men dat u de scheur boven de deur zelf met low budget kit dicht maakt? Daarmee zal het probleem niet kunnen worden verholpen lijkt mij. Kunt u dit nog herroepen?

Member for

49 jaar 6 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op ma, 04/02/2019 - 13:55

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

04-02-2019 13:55
Jenny, TCMG
Ook hiervoor geldt: als een aanvrager zich niet kan vinden in een adviesrapport dan bestaat de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. https://schadedoormijnbouw.nl/schade-melden/zienswijze

Member for

49 jaar 6 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op wo, 13/02/2019 - 10:56

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

13-02-2019 10:56
Hendri Meendering
Zou je eens contact met mij willen opnemen, Hendri Meendering, statenlid voor GroenLinks, 06-30863583

Member for

7 maanden 1 week

Ingediend door Nathalie op vr, 01/02/2019 - 16:15

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

01-02-2019 16:15
Nathalie, TCMG
De uitgangspunten waarmee we de deskundigen tot vorige week donderdag mee op pad stuurden staan hier: https://schadedoormijnbouw.nl/sites/default/files/documenten/Aanbestedingsdocument-Coo%CC%88rdinatie-en-inzet%20schade-expertise-t.b.v.TCMG.pdf.

U leest er dat ruimhartigheid, recht doen en bewijsvermoeden altijd al pijlers zijn geweest. In het nieuwe beoordelingskader staat dat ook, maar beter en duidelijker uitgewerkt.

Member for

49 jaar 6 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op vr, 01/02/2019 - 11:00

Permalink

01-02-2019 11:00
Luuk Knol
Wordt er ook bijgehouden en vergeleken hoeveel bezwaren de verschillende deskundigen oproepen, per deskundige? Kan een heel nuttige aanwijzing zijn om die deskundigen te vinden , die met verkeerde uitgangspunten werken!

Member for

7 maanden 1 week

Ingediend door Nathalie op vr, 01/02/2019 - 16:22

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

01-02-2019 16:22
Nathalie, TCMG
Als uw vraag is of we bijhouden hoeveel zienswijzen er per deskundigen worden ingediend, dan is het antwoord ja, dat houden we bij. Blijkt uit een zienswijze op een adviesrapport dat onze uitgangspunten niet gehanteerd zijn? Dan heeft dat concequenties voor onze samenwerking met de deskundige.