Deze week: 255 afgehandeld, 191 binnengekomen, 292 schadeopnames

08-04-2019

Sinds vorige week maandag werden er 255 schademeldingen afgehandeld. Er kwamen 191 nieuwe schademeldingen binnen. Het stuwmeer aan niet-afgehandelde schademeldingen daalde daardoor afgelopen week met 64.

Totaal afgehandeld

Het aantal afgehandelde schademeldingen groeide naar 6.501 en het aantal niet-afgehandelde schademeldingen daalde naar 15.791. Het aantal schadeopnames groeide naar 10.874. Het aantal Groningers dat nog wacht op een eerste schadeopname daalde naar 7.011.

Schadevergoeding

Er werd in totaal 19,2 miljoen euro schadevergoeding toegekend, ruim 1 miljoen euro meer dan vorige week. De gemiddelde schadevergoeding bedraagt 4.959 euro. Bij 10,2 procent van de besluiten bedraagt de schadevergoeding meer dan 10.000 euro, 27,8 procent is tussen de 4.000 en 10.000 euro, 62 procent is tot 4.000 euro. Bij 15,7 procent van de besluiten werd geen schadevergoeding toegekend.

Bezwaren en zienswijze

Er werden afgelopen week ruim 400 adviesrapporten naar schademelders gestuurd. Gemiddeld komt er nu op 26,6 procent van de adviesrapporten een zienswijze. Na een adviesrapport en een eventuele zienswijze worden dossiers gereed gemaakt voor besluitvorming. Er werd nu 179 keer bezwaar ingediend, dus op 3,6 procent van het totaal aantal besluiten.

 

Kijk hier verder voor meer cijfers.

Reacties

Member for

49 jaar 6 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op di, 09/04/2019 - 19:54

Permalink

09-04-2019 19:54
L. LEHCS
TCMG kampt met stuwmeer van schaderapporten; langere wachttijd voor gedupeerden #rtvnoord

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/207111/TCMG-kampt-met-stuwmeer-van-schaderapporten-langere-wachttijd-voor-gedupeerden


Das geen wonder. En het wordt alleen maar erger. Je kunt het ook in een keer goed doen. Begin met vertrouwen in plaats van de nu opgetuigde bureaucratie en controle apparaat. Gebruik het geld voor schade i.p.v. deze flauwekul en je zult zien het kost minder en werk verdwijnt als sneeuw voor de zon. Maak een aannemersvariant gelijk aan keuringen van autos. Controle incidenteel en op uitvoering, niet op basis van theoretisch geouwehoer en uitgeknepen uitvoeringsbedragen. Maar leren zullen jullie nooit, omdat de basis fout is.

Member for

7 maanden 1 week

Ingediend door Nathalie op vr, 12/04/2019 - 11:45

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

12-04-2019 11:45
Nathalie, TCMG
Het is inderdaad voorbeeld hoe lastig het is de schadeafhandeling zo voortvarend te organiseren als iedereen wil. We moeten het al doende leren, wat voor onzekerheid en overlast zorgt voor Groningers. We zetten nu alles op alles met uiteindelijk doel om niet alleen zo snel mogelijk adviesrapporten op te leveren, maar vooral ook tot besluiten te komen over de schademeldingen. Het idee dat grootschalig aannemers inzetten helpt, gaat voorbij aan de werkelijkheid dat de balans tussen rechtvaardig, ruimhartig, onafhankelijk én voortvarend dan zoek raakt.

Member for

49 jaar 6 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op do, 11/04/2019 - 14:02

Permalink

11-04-2019 14:02
Dhr JC Kortekaas Leidschendam
Bovenstaande reactie klopt.
Het gaat om miljarden.
Alle claims beneden de 10.000 euro toewijzen.
Snel de schades afhandelen.

Overheid is toch beter dan de NAM?

Member for

7 maanden 1 week

Ingediend door Nathalie op vr, 12/04/2019 - 13:18

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

12-04-2019 13:18
Nathalie, TCMG
Nadat schades zijn vastgesteld, zullen we ze zeker afhandelen. Ik weet overigens niet wat u met 'beter' bedoelt, maar TCMG is in elk geval onafhankelijk en onpartijdig. Het enige belang dat wij hebben is alle schades rechtvaardig, ruimhartig en zo voortvarend mogelijk vergoeden. Rechtvaardigheid en voortvarendheid lijken elkaar te bijten. Het is dus continu blijven zoeken naar het vinden van de juiste balans.

Member for

49 jaar 6 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op ma, 22/04/2019 - 12:22

Permalink

22-04-2019 12:22
Een inspecteur van U
Uw schade wordt vergoed. Het interesseert ons niet of u het repareert. Nee, we kunnen niet iemand aansturen die de schade repareert, is niet onze taak. Ja, aannemers hebben werk genoeg en kiezen voor de beter betaalde klussen. Kwestie van vraag aan aanbod. Nee, wij bepalen de prijzen en betalen dus niet meer. Tja, dan kan het zijn dat u inderdaad geen uitvoerder vindt voor het schadebedrag. Maar wij hebben de schade vergoed en dat doen we maar een keer als u niet repareert. Aldus een paar antwoorden tijdens een inspectie.

U loopt in de val mensen

Member for

1 jaar 3 maanden

Ingediend door Jenny Kamstra op ma, 22/04/2019 - 14:11

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

22-04-2019 14:11
Jenny, TCMG
U snijdt hier diverse onderwerpen aan. Het ene gaat over de wijze waarop we een schadebedrag calculeren. Het tweede over de vraag of wij schade in nature kunnen herstellen (wat we niet mogen). Het derde over de vraag in hoeverre u schade moet herstellen en de gevolgen als u dat niet doet.
Ik probeer u in een paar zinnen te antwoorden. Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat er een schadecalculatie is waar u vertrouwen in hebt. Dat los ik hier niet zomaar op. Maar ik kan wel zeggen dat we het calculatiemodel (dat zorgt dat iedereen gelijke bedragen gerekend krijgt) regelmatig toetsen aan marktprijzen en valideren. Niettemin, wij sturen de aannemers niet aan. Als niemand de klus wil doen, blijft dat uitermate vervelend. Maar wij zullen in alle redelijkheid omgaan met de 'schadeherstelplicht'. Als duidelijk is dat u niet in staat bent geweest het te (laten) herstellen en u moet opnieuw schade melden (door verergering bijvoorbeeld), dan gaan we daar ruimhartig mee om.

Member for

49 jaar 6 maanden

Ingediend door Anoniem (niet gecontroleerd) op do, 25/04/2019 - 21:16

Als antwoord op door Jenny Kamstra

Permalink

25-04-2019 21:16
Uw inspecteur
Inderdaad kunt u dat niet oplossen. Communicatiemedewerker worden daar ook niet voor betaald. Herkauwen van woorden van anderen is het toch. En met alle respect u laatste zin is een keiharde leugen. Vraagt u maar even na. Niemand bij u is werkelijk geïnteresseerd of de klus wel of niet kan worden uitgevoerd. U bent met elkaar bezig het vertrouwen, voor zover die er nog was verder af te breken. Stuk voor stuk veur de keutel te duur zeggen we hier. Vraag het anders eens aan u zogenaamde onafhankelijke inspecteurs, die volledig binnen de door uw opgestelde kaders en doelstellingen moeten werken.

Member for

7 maanden 1 week

Ingediend door Nathalie op vr, 26/04/2019 - 15:44

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Permalink

26-04-2019 15:44
Nathalie, TCMG
Wij geven de deskundigen een opdracht mee om schades op te nemen, en ons te adviseren over causaliteit. Daarbij dienen zij het bewijsvermoeden toe te passen, zoals ook in de wet is vastgelegd. Die wet was nog niet concreet genoeg uitgewerkt om direct toe te passen, daarom hebben wij een beoordelingskader op laten stellen.

Reactie toevoegen

Uw reactie wordt automatisch onder dit nieuwsbericht geplaatst. Vermeld daarom geen persoonlijke gegevens.
 
 

Nieuwsbrief

omslag-nr1-140.jpg

Onze nieuwsbrief verschijnt eens in de twee maanden. U kunt hem ontvangen per post of per mail.

 Aanmelden