
“Oeh! Nee, dat kan nog niet”, zegt Maria terwijl ze met haar hand over haar zwarte mouw veegt. Ze heeft net koffiegezet en stond op het punt om tegen het muurtje tussen de keuken en de woonkamer te leunen. Dat is nog nat van het nieuwe stukwerk. “Soms vergeet je het even.”
Maria en haar man Michiel wonen sinds 1985 in een klein plaatsje in de Woldstreek. Ze kozen onlangs voor Herstel met aannemer via IMG, waarbij het IMG geen geld uitkeert, maar een aannemer waar wij een contract mee hebben gesloten langs stuurt om de aardbevingsschade te herstellen. De uitvoering is in volle gang.
Eerdere ervaring
“Overal zaten kleine scheurtjes”, zegt Michiel, terwijl hij vanaf de keukentafel naar de kamer voor zich wijst. Die staat vol spullen die er duidelijk niet thuishoren. “Op die ene grotere scheur na dan”, vult Maria aan. “Daar in de hoek. Hebben we nog potloodstreepjes bijgezet om te controleren of we het ons niet verbeeldden.”
Michiel: “Ik lag op de bank een beetje de zondag te vieren en hoorde glazen in hun kastje rinkelen. Diezelfde middag hoorde ik op de radio dat er in de buurt een beving was geweest.”
Het stel meldt de schade aan hun huis. “Dat was in de tijd dat de NAM die nog afhandelde. Dat was een afknapper”, zegt Michiel. “Ze stuurden een man langs die door het huis denderde”, vertelt Maria. “Hij was heel bot. Dat is misschien aardbevingsschade, dat niet, dat ook niet. Hij stelde vragen waar je als leek geen antwoord op hebt. Wat hij dan weer als aanleiding zag om nog meer schade als niet-aardbevingsgerelateerd te bestempelen. Het kwam erop neer dat ons huis
niet goed geconstrueerd was. Aan het eind van het liedje kregen we een soort tegemoetkoming. Nadien waren we van plan nooit meer een melding te doen.”
Kiezen voor Herstel met aannemer via IMG
Maar de schade-afhandeling is veranderd en Maria en Michiel zijn blij verrast. Nog geen anderhalve maand na de melding bij het IMG komt een opnemer een schade-opname doen. “Twee dagdelen is die man bezig geweest!” zegt Michiel. Hij lijkt zich er nog steeds over te verbazen. Behalve de gemelde schade, treft de opnemer nog talloze andere scheuren aan in de stenen muren van het huis. Enkele weken later krijgen ze een adviesrapport van 295 pagina’s toegestuurd.
Een geldbedrag of de schade laten herstellen door een aannemer via het IMG? Dat is de keuze die Michiel en Maria door het IMG voorgelegd krijgen. Ze zijn het er niet direct over eens. “Ik dacht: doe dat bedrag maar gewoon, dan is het geregeld. Maar zij dacht daar anders over.” Michiel kijkt even lachend opzij naar zijn vrouw. “Ja, ik had veel en goed contact met onze zaakbegeleider. Die legde precies uit wat ons te wachten stond als we voor herstel kozen. En als we dat deden, was het óók geregeld”, kaatst ze terug.
En daar zitten ze nu. Aan de keukentafel in een woonkamer met vers-gestukte muren en dicht tegen elkaar aangeschoven meubelen. Een verdwaald matras staat tegen de bank. Daarnaast het kinderbedje waarin de kleindochter op de oppasdag door het herstelwerk haar middagslaapje niet kon vatten. Maria: “Een beetje kampeerachtig. Vooral gewoon een kwestie van verstand op nul en even doorbijten.”
Tussen de werkzaamheden
Twee weken wonen Maria en Michiel nu tussen de werkzaamheden. En naar verwachting duurt het nog twee weken tot de klus erop zit. De vaklieden herstellen kamer voor kamer, aangestuurd door de aannemer. Michiel: “Heel knap wat die jongens doen! En ze houden echt rekening met ons, zodat we ’s avonds nog gewoon kunnen koken en ’s nachts behoorlijk kunnen slapen.” Inmiddels ziet hij het voordeel van Herstel met aannemer via IMG helemaal: “Ga zelf bijvoorbeeld maar eens op zoek naar een stukadoor. En dan ook een goede, hè? Of je vindt hem niet óf je moet eindeloos geduld hebben tot hij tijd voor je heeft.”
Zouden ze Herstel met aannemer via IMG dan aan iedereen aanraden? Maria: “Nou, je moet wel die knop om kunnen zetten, want je krijgt geen wisselwoning en leeft dus tussen de werkzaamheden. Ik had hier bijvoorbeeld niet voor gekozen als we nog jonge kinderen hadden gehad.” Michiel: “Maar voor ons is het goed. Het is een mooie opknapbeurt van ons huis. Al heeft dat toch ook een nadeel.” Hij kijkt even zuchtend naar het raam. “Nu de muren hier zo strak en netjes zijn, valt me op dat ik de kozijnen nodig eens onder handen moet nemen.”
Voor Maria en Michiel is Herstel met aannemer via IMG zowel een uitkomst als een ingrijpend traject. Ze vertellen andere Groningers er graag over, maar liever niet met naam en toenaam. Daarom gebruiken we in dit verhaal alleen hun voornamen en noemen we de plaatsnaam niet.