Verder naar inhoud
Terug naar overzicht

17 oktober 2024

Samen de schouders eronder voor bewoners ’s Heeren Loo

In zijn zes jaar als zaakbegeleider bij het IMG hielp Gerard de Jong al heel wat inwoners met aardbevingsschade. Toch moest zelfs hij zich achter de oren krabben toen zorginstelling ’s Heeren Loo tijdelijke huisvesting nodig had voor een groep cliënten met intensieve zorg om de schade aan het zorgcomplex te kunnen herstellen. Maar waar een wil is, is een weg. Door een goede voorbereiding met de zorgorganisatie én samenwerking met Nationaal Coördinator Groningen (NCG) kwam het piekfijn in orde.

Scheuren

’s Heeren Loo in Bedum ondersteunt mensen met een meervoudige beperking en hun familie. Cliënten die 24-uurs zorg nodig hebben, kunnen bij de zorginstelling begeleid wonen in een rustige, groene wijk. Maar ook daar beeft de aarde als gevolg van de gaswinning, waardoor de cliënten te maken kregen met scheuren in hun woning. Woningstichting Wierden & Borgen die het pand verhuurt, vroeg schadevergoeding aan bij het IMG.

Vervangende woonruimte

“We brachten de schade in kaart en kenden een vergoeding toe”, vertelt De Jong, “maar er bleek meer nodig. Na overleg met de aannemer stelde Brent Bednarsky, beleidsmedewerker bij ’s Heeren Loo, vast dat het beter zou zijn als de cliënten gedurende de herstelwerkzaamheden ergens anders woonden. De aannemer kon het werk dan sneller uitvoeren, met minder onrust voor de bewoners. Was het mogelijk om vervangende woonruimte te krijgen? Dat was een uitdaging! Ik regel wel vaker tijdelijke huisvesting, maar nog nooit voor zoveel mensen – die bovendien 24-uurs zorg nodig hadden – tegelijk.”

Bijkomende kosten

Verhuizen is voor iedereen ingrijpend en al helemaal voor deze kwetsbare cliënten. De Jong: “Ze zijn snel uit hun evenwicht, wat doorwerkt op hun gezondheid. Om alles in goede banen te leiden waren extra zorgverleners nodig, waardoor de bijkomende kosten fors hoger uitvielen dan gebruikelijk. Ook daarvoor moesten we een oplossing bedenken.”

Stapsgewijs

Hij pakte het stapsgewijs aan. “Over de bijkomende kosten waren we het binnen het IMG snel eens: die vergoeden we linksom of rechtsom. Ze waren noodzakelijk voor het welzijn van de bewoners. Onze juristen brachten samen met Brent het hele proces in kaart en rekenden het door. Ook maakten ze afspraken over de facturering en eventuele onvoorziene kosten. Dat bracht duidelijkheid en rust.”

Voor vervangende woonruimte zocht De Jong contact met Sandy Utermark, projectleider Tijdelijke Huisvesting bij NCG. “NCG heeft ruim duizend panden voor tijdelijke huisvesting, variërend van eenpersoons studio’s tot winkels en kinderdagverblijven. Het is al eens voorgekomen dat ik een gezin vanwege een Acuut Onveilige Situatie binnen een dag een ander onderkomen moest bieden. Dat lukte via Sandy. Ik dacht: wie weet heeft NCG ook een pand voor mensen die zorg nodig hebben.”

Prettig en veilig

“En dat hadden we”, zegt Utermark. “In 2021 ontwikkelden we, in nauwe samenwerking met toekomstige gebruikers, een complex in Bedum waar mensen met een zorgbehoefte tijdelijk kunnen wonen. De gangen zijn breed en de appartementen ruim, met extra aandacht voor de veiligheid van de bewoners. Ik wist dat dit zorgpand in de herstelperiode leeg stond, dus ze konden er zo in.”

En toen ging alles ineens heel snel.

Informatieavond

“De tijd die IMG en NCG nodig hadden om de zaken onderling te regelen, gebruikten we om onze cliënten en hun familie van de plannen op de hoogte te stellen”, vertelt Bednarsky. “We organiseerden een informatieavond op de tijdelijke locatie, waar ook onze verhuurder Wierden en Borgen bij was. Want als ’s Heeren Loo toch leeg moest voor het herstel van de bevingsschade, kon de woningstichting er meteen onderhoud uitvoeren.

De cliënten vonden het leuk om alvast een kijkje te nemen op hun logeeradres. Ze waren nieuwsgierig en betrokken, dachten mee over de verhuizing en de benodigde reparaties. En omdat hun familie er ook was, konden we die meteen vragen om rondom de verhuizing te helpen in- en uitpakken.”

Treintje

Afgesproken was dat de aannemer eerst de schade in de ene en dan die in de andere vleugel van het gebouw zou herstellen. “Eigenlijk waren er tijdelijk twee zorgcentra”, legt De Jong uit. “Ze werkten in een treintje: de vleugel leeghalen, cliënten verhuizen, aannemer erin, woningstichting er achteraan, cliënten terugverhuizen. En toen de andere vleugel. Het was nogal een operatie, maar het is gelukt. Alle cliënten wonen inmiddels weer in hun appartement, met herstelde en fris geverfde muren. Als je allemaal van goede wil bent en samen de schouders eronder zet, gebeuren er mooie dingen.”

Goede afspraken

Ook Bednarsky en Utermark kijken positief terug op de samenwerking. “We maakten van tevoren duidelijke afspraken, waardoor de verhuizing en de herstelwerkzaamheden vlot verliepen. De continuïteit van de zorg was geborgd en ik hoefde me geen zorgen te maken over de rekening”, vertelt Bednarsky. “Onze cliënten hadden het goed in de tijdelijke opvang, het is een prettig gebouw.”

Utermark: “Fijn dat ’s Heeren Loo zulke positieve ervaringen heeft met ons zorgpand. Bij het ontwerpen van bijzondere tijdelijke huisvesting betrekken we altijd de toekomstige gebruikers. Dus als het zo uitpakt als we allemaal hopen, klinkt me dat als muziek in de oren.”